Vzrostl počet Regionálních potravin

Vzrostl počet Regionálních potravin

11.07.2013 ČTK

Značku Regionální potravina letos nově získalo 101 výrobků.

Počet produktů, které mohou zelené logo nosit, tak vzrostl na 374, vyplývá z údajů, které ČTK poskytl Státní zemědělský intervenční fond (SZIF). Letošní vítěze čtvrtého ročníku soutěže, na základě jejíchž výsledků potravinářské produkty označení získávají, znají již ve všech 13 krajích ČR, v nichž je soutěž vyhlašována.
    V jednotlivých regionech letos 362 výrobců přihlásilo dohromady 1082 potravinářských výrobků. V každém z krajů se soutěžilo v šesti až devíti kategoriích. Mluvčí fondu Petr Hlavatý ČTK již dříve řekl, že celkový rozpočet na organizaci soutěží a propagaci značky meziročně klesl o 10 milionů korun na 40 milionů korun. Kvůli tomu byla omezena propagace značky.
    Podle dřívějšího vyjádření SZIF dá stát letos méně také na podporu značky Klasa. Celková státní podpora obou značek klesne oproti roku 2012 o pětinu. Zatímco loni šlo na marketingovou podporu obou označení 250 milionů korun, letos to má být jen 200 milionů.
    Aby se mohl krajské soutěže zúčastnit, musí být produkt vyroben v daném regionu a podíl tuzemských surovin musí tvořit minimálně 70 procent. Hlavní složka musí být stoprocentně domácího původu. Soutěže jsou určeny pro malé a střední výrobce s maximálně 250 zaměstnanci.
    Odborníci se shodují, že mezi hlavní důvody preference tuzemských potravin patří jejich větší čerstvost proti dováženým produktům. Například dovážené ovoce nebo zelenina se kvůli následné přepravě sklízejí v nezralém stavu a chemicky se ošetřují. Nákupem regionálních potravin navíc podpoří lidé potravináře a zemědělce ze svého okolí, což může pozitivně ovlivňovat zaměstnanost v kraji. Nezanedbatelné je i ekologické hledisko, protože doprava zboží na velké vzdálenosti zatěžuje životní prostředí.
    Ačkoli se lidé kvůli nelehké finanční situaci snaží na potravinách šetřit, potravinový patriotismus českých zákazníků se zvyšuje. Přesto z tohoto pohledu Češi výrazně zaostávají za Francouzi, Němci či Rakušany, kteří jednoznačně preferují místní produkty. Domácí původ potravin začaly v posledních letech kvůli tomuto trendu marketingově využívat obchodní řetězce, včetně těch, které byly v minulosti za nesmlouvavé chování k dodavatelům nejvíce kritizovány.

country


Mohlo by vás zajímat

MRAZY NAPÁCHALY ŠKODY NA VINICÍCH, JDE O MILIONY

22.04.2024 | Škody způsobené mrazem na letošní úrodě vinařů v Česku půjdou do stovek milionů korun, v Čechách pomrzlo 40 procent vinohradů, řekl to prezident Svazu vinařů Martin Chlad. Vinohrady v Čechách ničil noční mráz o víkendu, část úrody poškodil už v noci na pátek. Vinaři na jihu Moravy proto od minulého týdne pozorně sledují několik předpovědních modelů i vlastní meteostanice, doplnil Chlad.

VYZKOUMÁNO: KÁVA ARABICA JE STARŠÍ NEŽ ČLOVĚK

23.04.2024 | Káva je bezesporu velkou částí světové kultury a milovníci kávy oceňují nejvíce tu, která pochází z kávovníku arabského, běžně známou jako arabica. Vědci nyní vytvořili rodokmen této kávy a zjistili, že tento druh vznikl přirozeným křížením dvou jiných odrůd kávy odhadem před 610 000 až jedním milionem let v etiopských lesích.

INSPEKCE ODHALILA FAZOLE PLNÉ HERBICIDŮ: "DOBROTU" PRODÁVALO TESCO

17.04.2024 | V sušených fazolích, které prodával řetězec Tesco pod svou privátní značkou, zjistila laboratorní analýza Státní zemědělské a potravinářské inspekce výskyt herbicidu ve čtyřikrát vyšším množství, než povoluje zákon. Šlo o fazole vypěstované v Argentině a nevyhovující šarže měla 1344 balení, uvedl v tiskové zprávě mluvčí inspekce Pavel Kopřiva.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202405

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.