Nabídka i obliba biopotravin stále roste

Nabídka i obliba biopotravin stále roste

19.05.2014 ČTK

Za necelých pět let nabídka biopotravin vzrostla o 90 procent.

Nabídka biopotravin v obchodních řetězcích se v Česku stále rozšiřuje. Od ledna 2009 do loňského září vzrostla takřka o 90 procent na více než 2800 položek. Téměř čtvrtinový podíl v kategorii má dětská výživa. Vyplývá to z analýzy, kterou vypracoval Ústav zemědělské ekonomiky a informací (ÚZEI) a dnes zveřejnilo ministerstvo zemědělství (MZe). V řetězcích se prodají zhruba dvě třetiny biopotravin. Roste podíl přímého prodeje bioproduktů na farmách či trzích. 
    Podle již dříve zveřejněných údajů trh s biopotravinami v ČR loni meziročně vzrostl bezmála o sedm procent na 1,78 miliardy Kč. Podíl bioproduktů na celkové spotřebě potravin zůstává přesto stále velmi nízký a pohybuje se mezi 0,6 a 0,7 procenta. Podle akčního plánu, který v prosinci 2010 schválila vláda, by přitom podíl biopotravin na spotřebě měl do roku 2015 vzrůst na tři procenta
    Během uvedených let se podle analýzy rozšířila nabídka trvanlivých i čerstvých potravin v biokvalitě. Všechny supermarkety i hypermarkety například v současnosti nabízejí biomaso, které měly dříve v nabídce pouze výjimečně. Dětská výživa zůstává se zhruba 24 procenty nejdůležitější kategorií. Spadají do ní nejen přesnídávky či náhradní mléčná výživa, ale také kaše, maso, zeleninové příkrmy, nápoje či sušenky. 
    "Pokud jde o vývoj cen, u některých biopotravin, jako je mléko, máslo a jogurt, se během let téměř nezměnily. Naopak ceny rostou u biovajec a biomrkve," uvedl mluvčí MZe Hynek Jordán. Podobně podle něj rostou ceny také u kuřecího masa. Důvodem tohoto vývoje je podle mluvčího chybějící konkurence jejich producentů. 
    Jako jedna z největších překážek většímu růstu prodejů biopotravin je dlouhodobě uváděna jejich vyšší cena oproti běžně vyráběným produktům. Biopotraviny jsou vyráběny v menších objemech, což zvyšuje náklady na jednotku produkce a následně jejich cenu. "Pokud se ale biopotraviny vyrábějí v dostatečných objemech, cenový rozdíl se snižuje, případně není žádný," podotkl Jordán. 


    Například u biojogurtů je podle něj cena v současné době již srovnatelná s cenou klasických jogurtů stejné kategorie. Podobně se ceně konvenčního mléka přibližuje cena biomléka, vyplývá z analýzy, která vznikla na základě výstupů BIOmonitoru agentury Green marketing zahrnující data z 12 maloobchodních řetězců. 
    Podle údajů, které začátkem května zveřejnil server Kupi.cz, který monitoruje ceny potravin v obchodech, zůstávají biopotraviny v ČR o desítky až stovky procent dražší než srovnatelné běžné produkty. Výjimku z pravidla tvoří právě jogurty, kde se ceny takřka neliší. Naopak u vajec či kuřecího masa dosahuje rozdíl mezi klasickými a bioprodukty i více než 200 procent
    Téměř dvě třetiny biopotravin nakoupí zákazníci v Česku v maloobchodních řetězcích. Významně roste podíl prodeje přímo na farmách či na farmářských trzích, který předloni dosáhl téměř šest procent. 


Mohlo by vás zajímat

MRAZY NAPÁCHALY ŠKODY NA VINICÍCH, JDE O MILIONY

22.04.2024 | Škody způsobené mrazem na letošní úrodě vinařů v Česku půjdou do stovek milionů korun, v Čechách pomrzlo 40 procent vinohradů, řekl to prezident Svazu vinařů Martin Chlad. Vinohrady v Čechách ničil noční mráz o víkendu, část úrody poškodil už v noci na pátek. Vinaři na jihu Moravy proto od minulého týdne pozorně sledují několik předpovědních modelů i vlastní meteostanice, doplnil Chlad.

VŠICHNI HO ZNÁME, ALE NEVÍME, CO UMÍ: MATCHA V OTÁZKÁCH A ODPOVĚDÍCH

08.04.2024 | Určitě jste tedy slyšeli o čaji Matcha. V čem je tento zelený prášek tak zajímavý?  Proč je lepší než káva a jak pomáhá při hubnutí?

STÍN NAD BUDOUCNOSTÍ OLIVOVÉHO OLEJE: TRANSFORMACE V ODVĚTVÍ

06.05.2024 | Výrobci olivového oleje čelí jednomu z nejsložitějších období v historii. Zpravodajskému serveru CNBC to řekl největší producent olivového oleje na světě, španělská společnost Deoleo. Na vině je změna klimatu, prudký růst cen, vysoké úrokové sazby a vysoká inflace. Odvětví proto podle něj musí projít hlubokou transformací.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202405

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.