ZNAČKA KVALITY KLASA JE STARÁ, UVAŽUJE SE O ZMĚNĚ!

ZNAČKA KVALITY KLASA JE STARÁ, UVAŽUJE SE O ZMĚNĚ!

31.07.2023 Jana Čiháková

Pojetí značek Klasa a Regionální potravina, které spravuje Státní zemědělský intervenční fond (SZIF), by se mělo přehodnotit. Ve výroční zprávě fondu to uvedl jeho generální ředitel Petr Dlouhý. Značky mají podporovat kvalitní české potraviny. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Tomáše Prouzy je Klasa již přežitá a zákazníci na ni příliš nereagují, roste naopak zájem o Regionální potravinu. Měla by se ale modernizovat.

Dlouhý ve zprávě uvedl, že značky kvality by měly fungovat v souladu zejména s ohledem na udržitelnost, což odpovídá společenským potřebám. "Rovněž došlo k výraznému růstu inflace, která měla dopad i na cenu potravin a ruku v ruce s tím začala stagnovat i poptávka právě po kvalitních potravinách, i proto je marketingová podpora nadále důležitá," napsal. Na podporu Klasy, která funguje již 20 let, fond loni vyplatil 124,48 milionu korun.

Podle výroční zprávy má značka nabízet výjimečně kvalitní potraviny, které jsou na trhu jedinečné. Má podpořit také zájem o kvalitu potravin a posílit konkurenceschopnost výrobků. Loni ji získalo například Starokolínské kysané zelí z rodinného podniku Baše a spol. z Polabí, jablky odrůdy Gala a Golden Delicious odbytového družstva CZ Fruit. Získalo ji také vepřové maso ve vlastní šťávě z Farmy Doupov nebo Kostelecká klobása od Kosteleckých uzenin z holdingu Agrofert.

Na projekt Regionální potravina fond vyplatil zhruba 47,7 milionu korun. Značku mohou získat potraviny na krajských soutěžích pořádaných ministerstvem zemědělství. Výrobci musí používat lokální suroviny a produkty musí mít vazbu na svůj kraj, například tradičním postupem výroby. Získat ji mohou jen podniky do 250 zaměstnanců. Loni se o ni ucházelo 437 výrobců s 1708 výrobky, ocenění dostalo 114 produktů. Značku mohou poté používat čtyři roky.

Podle Prouzy by se marketingová podpora Klasy měla výrazně omezit a peníze dát na Regionální potravinu, biopotraviny, alternativní potraviny nebo případně na podporu produktu s Českými cechovními normami. "Pokud mají mít kampaně smysl, musí ale dojít k modernizaci daných označení. Bývalému ministru zemědělství (Zdeňku) Nekulovi (KDU-ČSL) jsme navrhovali, jak by šlo značku Regionální potravina zmodernizovat, bohužel s tím nic neudělal," doplnil. SZIF zajišťuje také kampaň na podporu biopotravin a ekologického zemědělství. Loni na ni vyplatil přes 40 milionů korun.


Mohlo by vás zajímat

KONEC PŘESOLENÝM JÍDLŮM V RESTAURACÍCH: NOVÝ PROGRAM MINISTERSTVA

09.04.2024 | Omezit nadměrnou konzumaci soli a s ní spojené negativní dopady na zdraví má za cíl program Solíme méně. Program chce ukázat rizika nadměrného solení a možnosti, jak ho omezit. Zaměří se na restaurační zařízení a podpoří pokračování vzdělávacího programu ve školních jídelnách. Chce proškolit personál, navrhnout úpravu postupů a sledovat dopady.

INSPEKCE ODHALILA FAZOLE PLNÉ HERBICIDŮ: "DOBROTU" PRODÁVALO TESCO

17.04.2024 | V sušených fazolích, které prodával řetězec Tesco pod svou privátní značkou, zjistila laboratorní analýza Státní zemědělské a potravinářské inspekce výskyt herbicidu ve čtyřikrát vyšším množství, než povoluje zákon. Šlo o fazole vypěstované v Argentině a nevyhovující šarže měla 1344 balení, uvedl v tiskové zprávě mluvčí inspekce Pavel Kopřiva.

FARMÁŘSKÉ TRHY JSOU V PLNÉM PROUDU! SVS ZAHAJUJE ČETNÉ KONTROLY

04.04.2024 | S příchodem jara v České republice tradičně startuje také sezóna farmářských trhů a Státní veterinární správa (SVS) proto směřuje své kontroly i do této oblasti. Farmářské trhy jsou zajisté přínosem pro spotřebitele i malovýrobce. Na druhou stranu však přinášejí také zvýšená rizika z hlediska hygieny potravin. I proto jsou každoročně pod důsledným dohledem úředních veterinárních lékařů. V loňském roce provedla SVS na trzích 397 kontrol (v roce 2022 jich bylo 401). Podíl kontrol se závadou meziročně klesl o tři procenta na 16 procent.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202405

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.