ZNAČKA KVALITY KLASA JE STARÁ, UVAŽUJE SE O ZMĚNĚ!

ZNAČKA KVALITY KLASA JE STARÁ, UVAŽUJE SE O ZMĚNĚ!

31.07.2023 Jana Čiháková

Pojetí značek Klasa a Regionální potravina, které spravuje Státní zemědělský intervenční fond (SZIF), by se mělo přehodnotit. Ve výroční zprávě fondu to uvedl jeho generální ředitel Petr Dlouhý. Značky mají podporovat kvalitní české potraviny. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Tomáše Prouzy je Klasa již přežitá a zákazníci na ni příliš nereagují, roste naopak zájem o Regionální potravinu. Měla by se ale modernizovat.

Dlouhý ve zprávě uvedl, že značky kvality by měly fungovat v souladu zejména s ohledem na udržitelnost, což odpovídá společenským potřebám. "Rovněž došlo k výraznému růstu inflace, která měla dopad i na cenu potravin a ruku v ruce s tím začala stagnovat i poptávka právě po kvalitních potravinách, i proto je marketingová podpora nadále důležitá," napsal. Na podporu Klasy, která funguje již 20 let, fond loni vyplatil 124,48 milionu korun.

Podle výroční zprávy má značka nabízet výjimečně kvalitní potraviny, které jsou na trhu jedinečné. Má podpořit také zájem o kvalitu potravin a posílit konkurenceschopnost výrobků. Loni ji získalo například Starokolínské kysané zelí z rodinného podniku Baše a spol. z Polabí, jablky odrůdy Gala a Golden Delicious odbytového družstva CZ Fruit. Získalo ji také vepřové maso ve vlastní šťávě z Farmy Doupov nebo Kostelecká klobása od Kosteleckých uzenin z holdingu Agrofert.

Na projekt Regionální potravina fond vyplatil zhruba 47,7 milionu korun. Značku mohou získat potraviny na krajských soutěžích pořádaných ministerstvem zemědělství. Výrobci musí používat lokální suroviny a produkty musí mít vazbu na svůj kraj, například tradičním postupem výroby. Získat ji mohou jen podniky do 250 zaměstnanců. Loni se o ni ucházelo 437 výrobců s 1708 výrobky, ocenění dostalo 114 produktů. Značku mohou poté používat čtyři roky.

Podle Prouzy by se marketingová podpora Klasy měla výrazně omezit a peníze dát na Regionální potravinu, biopotraviny, alternativní potraviny nebo případně na podporu produktu s Českými cechovními normami. "Pokud mají mít kampaně smysl, musí ale dojít k modernizaci daných označení. Bývalému ministru zemědělství (Zdeňku) Nekulovi (KDU-ČSL) jsme navrhovali, jak by šlo značku Regionální potravina zmodernizovat, bohužel s tím nic neudělal," doplnil. SZIF zajišťuje také kampaň na podporu biopotravin a ekologického zemědělství. Loni na ni vyplatil přes 40 milionů korun.


Mohlo by vás zajímat

UŽ SE TO BLÍŽÍ! UNČOVSKÝ SE UKÁŽE NA EVROPSKÉM FINÁLE PRESTIŽNÍ BOCUSE D‘OR

27.02.2024 | Tým České republiky v čele s vítězem národního kola Bocuse d´Or Dominikem Unčovským se po mnoha letech zúčastní evropského finále Bocuse d´Or. Po Turíně v roce 2018, Tallinnu v roce 2020 a Budapešti v roce 2022 se vrcholná gastronomická událost uskuteční 19. a 20. března v Trondheimu, hlavním městě norské gastronomie.

ZDANĚNÍ TICHÉHO VÍNA: PODLE CHLADA NESMYSL, CO NEPŘINESE KÝŽENÝ ZISK

29.02.2024 | Shoda na případném zdanění tichého vína podle ministra zemědělství Marka Výborného (KDU-ČSL) v současné době nepanuje. Pracovní skupina, která se dnes tímto tématem znovu zabývala, předloží předsedům koaličních stran a ministerstvu financí několik návrhů k posouzení, řekl ministr na tiskové konferenci.

ČAJ JAKO OZDRAVNÝ RITUÁL I HŘÍČKA NÁHODY + PŘEHLED DRUHŮ

22.02.2024 | Jaký je neoblíbenější nápoj světa, pokud pomineme vodu? Není to káva, ale čaj. Černý, zelený, sypaný nebo v pytlíčcích – čaj má mnoho podob a tu svou oblíbenou si vybere asi každý. Pokud v jednotlivých druzích tak trochu tápete anebo si nejste jisti, jak si čaj vychutnat naplno, přinášíme vám několik rad a tipů.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202403

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.