STRAVA BUDOUCNOSTI? MÉNĚ MASA (MJ. KVŮLI PENĚZŮM)

STRAVA BUDOUCNOSTI? MÉNĚ MASA (MJ. KVŮLI PENĚZŮM)

25.04.2022 Jana Čiháková

Desetina Čechů preferuje stravu s omezením či vyloučením masa a čtvrtina plánuje konzumovat více rostlinných produktů a méně masa a živočišných produktů. Pro téměř tři čtvrtiny lidí jsou však vegetariánské a veganské alternativy dražší než klasické produkty a nepovažují je za zdravější než masové výrobky. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos a Asociace společenské odpovědnosti.

Průzkum vznikl u příležitosti dnešního celosvětového Dne Země a během letošního března se ho zúčastnilo 1000 respondentů. Zabýval se postoji lidí k dopadům změn klimatu, jejich ochotou změnit kvůli tomu své stravovací návyky a jejich postoji ke stravování. "České veřejnosti záleží na naší planetě a 52 procent lidí říká, že je znepokojují dopady změn klimatu v naší zemi," uvedla Martina Popenková ze společnosti Ipsos.

Podle tří čtvrtin dotázaných by za dopady změn klimatu měly nést odpovědnost firmy a vláda. Záleží, v jakém odvětví se firmy pohybují, například od energetických firem očekávají lidé větší míru angažovanosti než od poskytovatelů finančních služeb nebo internetových obchodů. Zhruba 61 procent lidí podle průzkumu vnímá, že by se měli zapojit i jednotlivci.

ETIKA I EKONOMICKÁ STRÁNKA

Z výsledků vyplývá, že 89 procent lidí jí všechny druhy stravy bez omezení. "Máme asi deset procent populace, která se stravuje alternativně. Jí méně nebo úplně vylučují maso," uvedla Popenková. Řadí se mezi ně vegetariáni, vegani nebo flexitariáni.

To, že rozsáhlá živočišná výroba má negativní dopad na životní prostředí, uvedlo 38 procent respondentů, rostlinné alternativy masa považuje za zdravější než masové výrobky 27 procent lidí. Pro 65 procent dotázaných jsou veganské a vegetariánské produkty výrobky dražší než klasické produkty a polovině dotázaných nechutnají. Čtvrtina populace má problém si cokoliv vybavit pod pojmem rostlinná strava nebo alternativy masa.

Čtvrtina lidí také uvedla, že plánuje konzumovat více rostlinných produktů. Motivací k tomu ale není jen ochrana klimatu. "U masa a mořských plodů je to kombinace etických, ekologických a ekonomických důvodů," uvedla Popenková.

LOKÁLNĚ?

Ochota lidí změnit své stravovací pro snížení dopadu klimatických změn je však poměrně malá, pouze 17 procent respondentů totiž uvedlo, že kvůli ochraně životního prostředí bude jíst méně masa a 11 procent uvedlo, že bude jíst méně mléčných výrobků. Zhruba pětina lidí chce více nakupovat od lokálních prodejců nebo se vyhýbat výrobkům, které mají hodně obalů.

Asociace společenské odpovědnosti má vice než 460 členů, mezi kterými jsou firmy i neziskové a vzdělávací organizace se zájmem o udržitelnost a společenskou odpovědnost.


Mohlo by vás zajímat

MISTROVSTVÍ V MÍCHÁNÍ KOKTEJLŮ: PO 11LETECH ZVÍTĚZIL ČECH

06.05.2024 | Mistrem světa v míchání nealkoholických koktejlů Mattoni Grand Drink 2024 se dnes v Karlových Varech stal Martin Vogeltanz. Po 11 letech tak zvítězil Čech, a to potřetí v pětadvacetileté historii soutěže. Vybrala ho odborná porota z 19 barmanů z celého světa, kteří postoupili do finále. Kromě titulu mistra světa získal také finanční odměnu 10 000 dolarů (téměř 233 000 Kč). Vítězný koktejl Nature bude také v nabídce Mattoni barů na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary od 28. června do 6. července.

KONEC TVARŮŽKŮ V ČECHÁCH? KDEPAK! A.W. CHCE INVESTOVAT DO VÝROBY

10.06.2024 | Společnost A.W., která v Lošticích na Šumpersku vyrábí olomoucké tvarůžky, plánuje v příštích čtyřech letech investovat až 700 milionů korun do stavby nové továrny. Firma díky této investici zvýší svoji výrobní kapacitu o 70 procent, a pokryje tak rostoucí poptávku po zrajícím sýru s nezaměnitelným aroma.

DŽUS NEEXISTUJE! JAKÝ JE ROZDÍL MEZI KONCENTRÁTEM A NEKTAREM?

20.02.2024 | Rostoucí obliba ovocných nápojů a jejich široká nabídka v maloobchodu generuje u mnoha spotřebitelů základní otázku: Jak poznat jejich kvalitu a zdali bylo k jejich výrobě použito skutečně ovoce, nebo zdali jde o produkt, který svým složením spíše připomíná oslazenou a ovocným aromatem obohacenou vodu. Ve skutečnosti to ale není zas tak složité.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202406a

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.