Podle čeho vybíráme potraviny?

Podle čeho vybíráme potraviny?

04.06.2014 ČTK

Spotřebitelé se při nákupu potravin neorientují již pouze podle ceny, ale také kvality a původu výrobků.

Marže obchodních řetězců jsou u některých skupin výrobků příliš vysoké. Zejména u biopotravin jsou ceny v obchodech nadsazené oproti cenám, za něž je vykupují od producentů. Tím obchodníci deformují trh. Na tiskové konferenci po jednání se zástupci řetězců to uvedl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). Ministr s obchodníky jednal o možnostech navýšení podílu českých potravin v obchodech a zlepšení kvality nabízeného zboží.

obchod


    "Chci se zástupci obchodníků dál jednat, jak nepřiměřené marže upravit, což by mělo mít vliv i na snižování ceny biopotravin, po kterých stále roste poptávka," řekl Jurečka. Zdeněk Juračka ze Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) následně připustil, že řada obchodníků si u biopotravin dává vyšší marži, než je v maloobchodě průměrných zhruba 23 procent. Důvodem je však podle něj i vysoká cena bioproduktů od zpracovatelů.


    Pokud by obchodníci snížili své marže, nemusí to přesto podle Jurečky znamenat nižší spotřebitelské ceny potravin. Aktuální průzkumy veřejného mínění podle něj ukazují, že spotřebitelé se při nákupu potravin neorientují již pouze podle ceny, ale také kvality a původu výrobků. "A to je fenomén, se kterým je třeba pozitivně pracovat," poznamenal.
    Kromě jakosti potravin se chce Jurečka zaměřit i na etiku obchodování. Ke zlepšení situace na trhu mají napomoci mimo jiné častější kontroly inspekcí u obchodníků. Dozorové orgány by podle něj měly také přitvrdit při stanovování výše pokut. Maximální pokuty při porušení požadavků na kvalitu či označování zboží mají podle novely zákona o potravinách od příštího roku stoupnout ze současných tří na deset milionů korun. U zdravotně závadných a nebezpečných potravin může pokuta dosáhnout až 50 milionů Kč. "Budu prosazovat, aby v případě opakovaných prohřešků kontroloři neváhali a maximální pokuty udělili," uvedl ministr. Podíl českých potravin na prodejích největších obchodních řetězců působících v Česku se pohybuje mezi 40 až 75 procenty. Vyplývá to z interních údajů řetězců, které má ČTK k dispozici. Nejvyšší podíl domácích produktů mají družstevní prodejny Coop, dále pak Globus, Penny Market a Tesco.
    


Mohlo by vás zajímat

VŠICHNI HO ZNÁME, ALE NEVÍME, CO UMÍ: MATCHA V OTÁZKÁCH A ODPOVĚDÍCH

08.04.2024 | Určitě jste tedy slyšeli o čaji Matcha. V čem je tento zelený prášek tak zajímavý?  Proč je lepší než káva a jak pomáhá při hubnutí?

FRANCIE HLÁSÍ REKORD: BAGETA JE VĚTŠÍ NEŽ MRAKODRAP

06.05.2024 | Francouzští pekaři v neděli upekli nejdelší bagetu na světě a překonali tak rekord, který dosud v Guinnessově knize rekordů drželi Italové. Bageta, kterou vytvořili na okraji Paříže v obci Suresnes měřila 140,5 metru. Informoval o tom dnes server BBC.

MRAZY NAPÁCHALY ŠKODY NA VINICÍCH, JDE O MILIONY

22.04.2024 | Škody způsobené mrazem na letošní úrodě vinařů v Česku půjdou do stovek milionů korun, v Čechách pomrzlo 40 procent vinohradů, řekl to prezident Svazu vinařů Martin Chlad. Vinohrady v Čechách ničil noční mráz o víkendu, část úrody poškodil už v noci na pátek. Vinaři na jihu Moravy proto od minulého týdne pozorně sledují několik předpovědních modelů i vlastní meteostanice, doplnil Chlad.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202405

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.