Pardubický pivovar má narozeniny, je mu 150 let

Pardubický pivovar má narozeniny, je mu 150 let

28.01.2021 Jana Čiháková

Před 150 lety, v roce 1871, byl založen pivovar v Pardubicích, první pivo se zde začalo vařit 8. dubna 1872. Majoritním akcionářem Pardubického pivovaru, který vyrábí řadu značky Pernštejn, čtrnáctistupňový Taxis nebo Porter, tmavé devatenáctistupňové pivo, se v roce 2019 staly Pivovary Staropramen.

Vaření piva má v Pardubicích sahá až do počátku 14. století, dlouhá desetiletí ve městě existoval Zámecký pivovar. Ten byl založen před rokem 1749 s produkcí až 12 300 hektolitrů ročně, v roce 1900 ale vyhořel a v roce 1909 v něm byla výroba piva zastavena.

V druhé polovině 19. století se pardubičtí podnikatelé v oboru pivovarnictví rozhodli založit novou společnost - Akciový pivovar Pardubice. Komité společnosti se sešlo 29. ledna 1871 a rozhodlo, že bude postaven nový, parostrojní pivovar. Prvním sládkem byl vybrán František Chodounský z Protivína, stavitelem pivovaru byl pan Štěpánek z Mladé Boleslavi. Výstavba byla dokončena 1. dubna 1872, 8. dubna 1872 se začalo vařit pivo.

Prvních 100 000 hektolitrů

Roční produkce byla zprvu 15 000 hektolitrů, v roce 1928 vyprodukoval pivovar poprvé více než 100 000 hektolitrů piva. Od roku 1890 se zde vaří vlastní 19° pivo Porter dle vlastní receptury. V roce 1945 byl pivovar převeden do národní správy a roku 1949 znárodněn do firmy: Východočeské pivovary, národní podnik v Pardubicích. Výroba piva v Pardubickém pivovaru se neustále rozšiřovala, v roce 1900 byl výstav 49.219 hektolitrů. Pivovar se osamostatnil 1. ledna 1993, kdy se stal znovu akciovou společností, v červnu 2006 se přejmenoval na Pivovar Pernštejn a.s. a posléze v červenci 2010 na Pardubický pivovar a.s.

Pivo i domů

Loňské propady produkce Pardubického pivovaru kvůli zavřeným restauracím nenahradilo ani nad očekávání dobré léto, kdy byly podniky bez omezení otevřené. Pivovar ale posílil prodeje do obchodních řetězců, zavedl i například novinku dovážky piva domů. ČTK to řekla ředitelka pivovaru Petra Chovancová. 

Pro pivovarnictví obecně je koronavirová pandemie devastující. Obzvlášť pro regionální pivovary, které jsou závislé na prodejích do pohostinství, řekla ředitelka. "I když jsme v loňském roce zaznamenali velké úspěchy na poli celonárodní distribuce v řetězcích, bohužel to nepokrývá ztrátu z prodeje čepovaného piva. A zahájení velmi operativního rozvozu piva až domů, které si spotřebitelé docela oblíbili, nám bylo jen malou náplastí," řekla Chovancová.

Podrobné výsledky pivovar zatím nezveřejnil. Největší meziroční ztráty ale vykáže v sudovém pivu, protože restaurace jsou jeho stěžejní zákazníci. Novinky částečně pomohly reagovat na vládní opatření. "Bohužel ještě nejsme v situaci, kdy by se dalo finálně bilancovat. Zatím jsem ráda, že se společně s provozovateli hospod a restaurací snažíme všemi silami podporovat prodeje z okének, například distribucí PET lahví zdarma na čepované pivo," řekla Chovancová.

Od poloviny předloňského roku jsou majoritním vlastníkem Pivovary Staropramen. Předtím pivovar vyráběl kolem 80 000 hektolitrů piva ročně, plány majitele byly do deseti let produkci zdvojnásobit. Ambice podle Chovancové zůstává stále stejná, jen se trochu zkrátil čas na její splnění. "Plán růstu pivovaru se musel upravit, především trajektorii náběhu těchto hektolitrů," řekla Chovancová.

Díky změně vlastníka pivovar loni také začal stáčet nově pivo Vilém do plechovek. Lahvovou novinkou pak byla Hořká dvanáctka. Pivovar měl před akvizicí dobrou pozici v Rusku, na Ukrajině a v Polsku. Teď už využívá i další obchodní síť Staropramenu. Letos se pivovar ještě víc zaměří na propagaci, uvedla Chovancová.

"Pořád máme v regionu nízkou znalost našich speciálů, jako je Taxis nebo Kvasňák či Čerstvá desítka ze sklepa. Jedná se o piva nefiltrovaná a nepasterovaná, která mají krátkou trvanlivost," řekla Chovancová.

V pivovaru pracuje 70 lidí. Pandemie jim zpřísnila hygienická opatření na pracovištích. "Rozdávali jsme ve dvou vlnách látkové roušky se speciálními nanofiltry, samozřejmě při vstupu do pivovaru měříme tělesnou teplotu, na samotném pracovišti věnujeme pozornost pravidelné dezinfekci a úklidu a osobní setkání se snažíme eliminovat na nezbytné minimum," řekla Chovancová.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

VÝŽIVOVÉ ÚDAJE: UMÍTE JE PŘEČÍST?

04.08.2022 | Označování potravin je pro spotřebitele důležité z mnoha důvodů. Mezi ty hlavní patří zajištění vysoké míry úrovně ochrany zdraví a zaručení práva na informace. Požadavky na označování se liší u potravin balených (potravina byla umístěna do obalu u výrobce či v balírně), zabalených (potravina byla do obalu umístěna za nepřítomnosti spotřebitele v jiném místě než u výrobce či v balírně) a nebalených. Pravidla pro označování jsou detailně zpracována zejména u potravin balených.

ZMRZLINA V OHROŽENÍ? NEVÍME, ZA KOLIK, ŘÍKAJÍ VÝROBCI

01.08.2022 | Lidé přes zdražení, někde až o desítky procent, na zmrzlinu podle zmrzlinářů chodí, někteří ale méně často. Případné další zvyšování cen nechtějí výrobci zmrzliny nyní odhadovat, bude záviset na vývoji cen energií a surovin. I kvůli problémům s dostupností ingrediencí mohou z nabídky zmizet některé příchutě. Vyplývá to z ankety mezi výrobci zmrzliny.

CENU MASA TLAČÍ I OBALOVÝ MATERIÁL! HLEDÁ SE ŘEŠENÍ?

26.07.2022 | Obaly masných výrobků zdražily za poslední rok o 100 %. Vyplývá to údajů Českého svazu zpracovatelů masa (ČSZM). Podle jeho výkonného ředitele Radka Slance jde o významnou položku při tvorbě konečné ceny výrobku. Firmy proto hledají způsoby, jak snížit spotřebu obalů.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.