S INSTANTNÍ KÁVOU SE LIDÉ UŽ NESPOKOJÍ: PO PANDEMII CHTĚJÍ VÍC

S INSTANTNÍ KÁVOU SE LIDÉ UŽ NESPOKOJÍ: PO PANDEMII CHTĚJÍ VÍC

03.01.2024 Jana Čiháková

Možná jste na sociálních sítích zaznamenali uvedení další influencerské značky kávy, všimli jste si, že vaši kolegové v práci si v kuchyňce připravují vlastní překapávanou kávu, místo aby používali kávovar, nebo jste dokonce viděli fronty před místní nezávislou kavárnou. Ať už je to jakkoli, je jasné, že se pití kávy stalo trendem a něčím víc než jen kofeinovým hitem, píše server zpravodajské televize CNBC.

"S tím, jak se nápoje a občerstvení staly nezbytností považovanou za trendy, stala se káva volbou cenově dostupného luxusu a vyjádřením životního stylu," uvedla vedoucí oddělení nápojů a potravin společnosti WGSN, která se zabývá předpověďmi vývoje spotřebitelských trendů, Claire Lancasterová. Dodala, že trendem je rostoucí preference kvality kávy, a to jak u způsobu přípravy, tak ve výběru kávy podle místa původu a podle různých typů a chutí.

Specializovaná pražírna kávy ve Skotsku, která nabízí on-line objednávky, The Bean Shop zaznamenala nárůst zákazníků. "Velmi se zvýšil počet lidí, kteří si připravují speciální kávu doma," řekla CNBC jedna z majitelek Lorna Bruceová. "Lidé rádi zkoušejí něco nového."

Společnost AeroPress, která vyrábí oblíbené kávovary, zaznamenala nárůst prodeje i dramatický růst zájmu maloobchodníků. V uplynulém roce získala dva velké maloobchodní partnery včetně Walmartu, uvedl marketingový ředitel David Cole. V Británii vzrostl prodej AeroPressu mezi prosincem 2022 a prosincem 2023 o 40 procent.

Kromě kávovaru AeroPress patří mezi další oblíbené způsoby příprava kávy pomocí překapávacích zařízení, ve french pressu, který je oblíbený zvláště ve Francii, nebo v moka konvičkách používaných hlavně v Itálii. Mnoho metod oblíbených dříve v určitých zemích se nyní rozšiřuje po celém světě.

COVID PRACUJE PRO KÁVU?

Jak se káva stala z běžného, snadno dostupného kofeinového nápoje hlavním trendem? Jedním z důvodů je zřejmě pandemie nemoci covid-19 a s ní související omezení pohybu, tzv. lockdowny.

"Lockdown znamenal, že si lidé udělali čas na přípravu nápojů, které by si normálně koupili cestou, když někam šli," uvedla Bruceová. "Zákazníci nám říkají, že teď už nemohou pít kávu ze supermarketu a zvykli si na čerstvě upraženou chuť a vůni, kterou získáte, když se káva uvaří do několika týdnů od upražení," dodala.

Spotřebitelé si také zřejmě nyní více cení takových drobností, jako je pití kávy, řekla CNBC ředitelka značky Nespresso Melanie Birnbaumová. "Poslední rok znovu potvrdil hodnotu jednoduchých potěšení a drobného luxusu, jako je šálek kávy," uvedla a dodala, že spotřebitelé díky tomu vyhledávají kvalitnější produkty.

Zájem podle ní podporují také sociální média, jako TikTok, kde je sdílena řada nových receptů. To potvrzuje i Lancasterová z WGSN. "Generace Z a TikTok utvářejí kávovou kulturu," řekla.

Sociální média jsou podle Lancasterové také hnacím motorem některých trendů u kávy, protože různé značky získávají na oblibě, pokud mají nějaký "cool" prvek. A nové metody přípravy kávy jsou často sdíleny.

Dalším důležitým trendem jsou kávy s přidanou hodnotou určené pro posílení pohody a zdraví, upozornila Lancasterová. Tento trend "funkční kávy" už zaznamenaly i velké firmy, jako Nespresso, která přišla na trh se směsí obohacenou o ženšen nebo vitamin B12.

K dalším rostoucím trendům patří specifické kávové styly, které se rozšiřují ze svých tradičních trhů. Je to třeba vietnamská káva s kondenzovaným mlékem či indonéská cibetková káva Kopi Luwak.


Mohlo by vás zajímat

KONEC PŘESOLENÝM JÍDLŮM V RESTAURACÍCH: NOVÝ PROGRAM MINISTERSTVA

09.04.2024 | Omezit nadměrnou konzumaci soli a s ní spojené negativní dopady na zdraví má za cíl program Solíme méně. Program chce ukázat rizika nadměrného solení a možnosti, jak ho omezit. Zaměří se na restaurační zařízení a podpoří pokračování vzdělávacího programu ve školních jídelnách. Chce proškolit personál, navrhnout úpravu postupů a sledovat dopady.

VĚDCI: PŮDA JE PLNÁ PESTICIDŮ, ČEŠTÍ ZEMĚDĚLCI ZA TO ALE NEMOHOU

08.04.2024 | Výsledky ukázaly, že v zemědělsky využívané krajině se koncentruje a šíří poměrně velké množství pesticidů, z nichž některé mohou mít významný dopad na biologickou rozmanitost a zároveň jsou výrazně rizikové i pro člověka. Z velké části se ovšem nejednalo o látky aplikované samotnými farmáři.

RYZLINK JE ZÁRUKOU SKVĚLÉHO VÍNA: POTVRZENO NA VALTICKÝCH VINNÝCH TRZÍCH

19.04.2024 | Šampionem mezi bílými víny je v 57. ročníku soutěže Valtické vinné trhy Ryzlink vlašský Terroir Pálava 2022, výběr z hroznů z Vinařství Vajbar ze Zaječí na Břeclavsku, mezi červenými víny odborná porota nejvýše hodnotila Cabernet Sauvignon 2021, výběr z hroznů, z Vinařství Garčic z Pavlova na Břeclavsku. Hodnocení více že 700 vzorků z 11 zemí a čtyř světadílů trvalo čtyři dny, o výsledcích dnes informovali pořadatelé v tiskové zprávě.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202404

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.