JAK NAKUPUJÍ ČEŠI? ZNAČKA JE JEDNO, ROZHODUJE VÝHODNOST

JAK NAKUPUJÍ ČEŠI? ZNAČKA JE JEDNO, ROZHODUJE VÝHODNOST

29.01.2024 STEM/MARK, Česká distribuční

Tři čtvrtiny nakupujících Čechů navštíví během týdne 2-3 obchody, každý pátý člověk pravidelně navštěvuje pouze svou oblíbenou prodejnu. Rozhodujícím faktorem při výběru obchodu pro pravidelný větší nákup je vzdálenost od bydliště, sortiment a výhodnost nabídek, resp. výše slevových akcí.

„Složitá ekonomická situace posledních let a měsíců ovlivnila mimo jiné i vývoj nákupního chování českých spotřebitelů. Již tak značná obliba slev a akčních nabídek meziročně ještě získala na popularitě. Desetina Čechů začala nově sledovat akční letáky. Asi každého potěší, když se mu podaří výhodně nakoupit a šetřit rodinný rozpočet, obzvlášť v době vysoké inflace. Pro spoustu lidí je výše slevy zásadním faktorem, podle něhož se rozhodují, kterou prodejnu navštíví. Platí to zejména pro čtenáře letáků, kteří díky nim mají přehled, co a kde mohou výhodně nakoupit. Možná překvapivě se však většina respondentů rozhoduje primárně podle toho, jak dlouho nebo jak daleko musí za výhodnou nabídkou cestovat. Jinými slovy řečeno, čas jsou peníze,“ říká Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční.

SLEVA HRAJE PRIM

Čtyři z pěti respondentů navštěvují více obchodů týdně, zpravidla jde o dvě až tři prodejny. Jen pětina Čechů pravidelně navštěvuje pouze svůj oblíbený obchod. Pro výběr obchodu, kde Češi realizují své pravidelné větší nákupy, je rozhodujícím faktorem vzdálenost od bydliště (57 % odpovědí). Ve věkové skupině 18-29 let je to nejdůležitější faktor pro dvě třetiny respondentů, a naopak pro méně než polovinu spotřebitelů ve věku 45-59 let. Polovina respondentů napříč věkovými kategoriemi nakupuje výhradně v okolí svého bydliště. Druhá polovina spojuje nakupování spíše s cestami do/z práce či školy nebo jinými pochůzkami po městě.

Až 45 % nakupujících si vybírá prodejnu podle nabízeného sortimentu, pro 38 % respondentů je zásadní výhodnost nabídek, resp. výše slevových akcí. Zároveň platí, že pro čtenáře letáků je výše slev a počet slevových akcí mnohem důležitější faktor pro výběr prodejny než pro spotřebitele, kteří o letáky nemají zájem. Při vyhledávání výhodných nabídek je pro polovinu respondentů rozhodující sleva v dané kategorii. Pouze třetině nakupujících jde o slevu konkrétního produktu nebo značky.

KLIDNĚ NA DRUHÝ KONEC MĚSTA

V případě zajímavé cenové nabídky je 90 % Čechů ochotno absolvovat až půlhodinovou cestu za nákupem. Pouze každý desátý člověk by zvážil cestování delší než 30 minut. Zatímco polovina mužů nechce touto aktivitou trávit déle než 15 minut, ženy jsou v tomto ohledu daleko ochotnější. Třetinu z nich v cestě za výhodným nákupem nezastaví ani docházka či dojížďka delší než 26 minut.

Průzkum také zjišťoval, na jakou vzdálenost jsou spotřebitelé ochotni cestovat za výhodnou nabídkou. Zde dochází k rozdílům především na základě velikosti obcí, což vyplývá i z většiny geomarketingových analýz České distribuční. Zatímco pro 40 % obyvatel malých obcí (do 5 tisíc) není problém cestovat i více než 16 km, ve velkoměstech Praha, Brno, Ostrava nebo Plzeň je drtivá většina obyvatel (84 %) ochotná absolvovat maximálně vzdálenost 10 km.

Nezávislý průzkum o účinnosti tištěných letáků mezi nakupujícími v České republice realizovala agentura STEM/MARK v listopadu 2023. Byl zaměřen na osoby alespoň částečně odpovědné za nákup potravin, dalšího zboží a služeb pro domácnost. Průzkumu se zúčastnilo 1 513 respondentů, kteří představují reprezentativní vzorek populace České republiky podle věku, pohlaví, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště.


Mohlo by vás zajímat

MEXICKOU TOVÁRNU NA TEQUILLU ZACHVÁTILY PLAMENY: ZMATEK PO VÝBUCHU

24.07.2024 | Nejméně pět mrtvých a dva zraněné si vyžádal výbuch a následný požár v mexické továrně na tequilu ve stejnojmenném městě ve státě Jalisco. Neštěstí se stalo v úterý pozdě večer, informovala s odvoláním na mexické úřady agentura AP. Všechny oběti jsou zaměstnanci továrny a jeden ze zraněných je ve vážném stavu. Příčina exploze se nadále vyšetřuje.

PŘIPRAVUJEME PRO VÁS NOVÝ WEB, TĚŠIT SE MŮŽETE I NA SPECIÁLNÍ VYDÁNÍ

| Potravinářský svět dennodenně generuje nové informace a to je také jedna z věcí, která jej staví na seznam nejdynamičtějších odvětví vůbec. Problematika potravin, jejich přínos, kvalita, ale i všechny zajímavosti s nimi spojené, jsou tak rozsáhlou kategorií, že každé číslo stojíme před rozhodnutím, které příspěvky upřednostnit, abychom je vměstnali na 48 tiskových stran.

PŘEDÁVKUJETE SE VITAMÍNOVOU VODOU? U NĚKTERÝCH DRUHŮ STAČÍ VYPÍT I DVĚ

25.07.2024 | Vitamínové vody jsou dnes vítaným zpestřením pitného režimu, který má prokazatelný přínos na lidské zdraví. Nejenže přispívá k hydrataci, jelikož poskytuje i velmi dobrý chuťový vjem, navíc bez přidaných cukrů, jako je tomu i jiných ochucených vod, vyvažuje ale i nízké příjmy některých vitamínů a minerálních látek. V poslední době se však opakovaně zmínilo předávkování. Podívali jsme se proto, kdy vám hrozí jeho riziko.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202406a

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.