POHÁDKA O LEVNĚJŠÍCH POTRAVINÁCH V ÚNORU SKONČÍ: PROČ?

POHÁDKA O LEVNĚJŠÍCH POTRAVINÁCH V ÚNORU SKONČÍ: PROČ?

30.01.2024 Jana Čiháková

Pohled na nové cenovky potravin vyvolává dojem, zda jsme se neocitli zpátky v minulém století. Do hry totiž vstoupily zpátky haléře, které mají spotřebiteli názorně lépe přiblížit výši slev položek po daňovém zvýhodnění z patnácti na dvanáct procent. A ačkoli má běžný zákazník více práce se sčítáním desetinných čísel, ve finále patrně od začátku roku na každém nákupu nic moc neušetří. Ovšem nic prý netrvá věčně a na „hurá“ je ještě brzy.

Přechod do nižší sazby DPH, který odstartoval na začátku roku, znamenal přecenit tisíce položek včetně nealkoholických nápojů, kde se sazba oproti potravinám naopak zvýšila. Výsledek je ale poněkud rozporuplný. Zatímco marketingoví specialisté považují uvádění přesných sum za geniální názornou ukázku zvýhodnění, protože v zaokrouhlených cifrách, by se pokles ceny lehce vytratil, z pohledu běžného spotřebitele jde spíš o matoucí komplikaci.

NAKUPUJEME LEVNĚJI

Na druhou stranu je zcela jistě vítaným faktem, že se nenaplnily některé predikce ze strany řetězců, které počítaly s navýšením cen asi o dalších deset procent na mnoha položkách. Naopak! Nová cenová politika donutila řetězce ke konkurenčnímu boji, aktuálně v jejich nabídce najdete cenově zvýhodněné potraviny. „Snížení DPH řetězce víceméně musí marketingově využít už jen z toho důvodu, že tak bude dělat jejich konkurence a nikdo si nemůže dovolit zůstat pozadu. Jelikož se snížení DPH týká všech stejně, je logická snaha řetězců odlišit se nabídnutím vyšší slevy," uvedl k věci pro ČTK řekl Marek Vranka z katedry marketingové komunikace a public relations Univerzity Karlovy v Praze. „Tři procentní body se u spousty produktů promítnou do snížení ceny jen o desítky haléřů a dává tudíž smysl jít s cenou ještě o něco níže, aby ji zákazníci zaznamenali. S tím je také spojeno jinak neobvyklé uvádění haléřů na cenovkách," vysvětlil také Vranka.

NA BOJ ŘETĚZCŮ DOPLÁCÍ VÝROBCI

Společnost Lidl ohlásila dvojnásobné snížení DPH v rámci své akce Přesilovka proti inflaci u více než 1000 produktů. Slevy jsou již od 2. ledna roku 2024 aktivní – podle společnosti tedy ve výši šesti procent. Slevy se týkají například pečiva, masa nebo ryb, konkrétně jsou rohlíky zlevněny z 2,90 Kč na 2,70 Kč, filet z lososa je nyní k mání za 520 korun za kilogram oproti 549 korunám, levnější jsou i kuřecí medailonky, nyní k dispozici za cenu 112,90 Kč za kilogram namísto 119,90 Kč.

Výrazně lze nyní ušetřit u řetězce Kaufland, který podle zjištění serveru Vitalia.cz zlevnil více než 6000 produktů, a ceny ještě zaokrouhlil dolů. Tisíc pět set produktů zlevnili v Kauflandu o pět a více procent, některé položky pak až o deset procent. Zlevnění se pak týká i nealkoholických nápojů, které se přesunuly do 21% sazby a dětské či speciální výživy, u nichž se DPH zvýšilo z 10 % na 12 %. Slevy u stovek položek ohlásil pak i Albert, Globus, Tesco, Penny i Billa. V drtivé většině toto proklamované zlevnění zaplatí ovšem na snížené ceně dodavatel, tedy výrobce potravin, a nebo si řetězce navýší svoji přirážku u jiných položek, takže co spotřebitel u vybraných výrobků „ušetří“, zaplatí u jiných položek.

ŘEKNĚTE SI SAMI

Přechod na nižší ceny pak ohlásil i e-shop Košík, a to zhruba u 3000 produktů. Ten dal oproti kamenným prodejnám spotřebitelům dokonce možnost, aby si sami určili, jaké položky by se měli zlevnit. Každý zákazník tak může nominovat až 20 produktů, ze kterých se vybírají zvýhodněné produkty do sekce „Více za méně“. „Chceme, aby u nás velký nákup vždy znamenal levný košík. Běžný zákazník, který využívá naši širokou akční nabídku, již nyní nakupuje s více než 30% slevou a zvýšení počtu množstevních slev přináší další vítané zvýhodnění. To je skvělá příležitost jak pro naše pravidelné zákazníky, u kterých velké nákupy tvoří stále větší část objednávek, tak pro nové a občasné zákazníky, kteří na Košíku nakupují především ve velkém,“ vysvětlil Ivan Utěšil, CEO Košík.cz.

NIC NETRVÁ VĚČNĚ

Někteří experti však varují, že radost spotřebitelů z optického snížení cen může být dočasná. Zvýhodnění rozhodně nebude trvat věčně. O tom ale rozhodne podle vyjádření Českého statistického úřadu až polovina února, kdy budou známa data o lednovém vývoji inflace. „V současné situaci je možnost získat v retailu, a to především v potravinách, další zákazníky velmi problematická. Na základě slev a výprodejových nabídek to nebude fungovat do nekonečna a tímto způsobem dlouhodobé a věrné zákazníky nezískáte," míní například ředitelka Asociace komunikačních agentur Kateřina Hrubešová. I hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil podotkl, že nelze vyloučit, že potraviny i navzdory jejich přeřazení do nové nižší sazby DPH dále nezlevní.

VLK SE NAŽRAL, ALE...

Na fakt, že snížení DPH nemá pro zákazníka ve finále velký přínos, upozorňovala ostatně už na konci roku i prezidentka Potravinářské komory Dana Večeřová. Kroky vlády jsou podle ní nedostatečné. „My jsme upozorňovali vládu, že pokud chce udělat něco s DPH, musí jít minimálně na deset, ideálně na pět procent,“ řekla. Připomněla také praxi ze sousedních států, kterým se na rozdíl od České republiky daří eliminovat následky krize. V Německu je totiž sazba DPH ve výši sedmi procent, na Slovensku a v Rakousku jde o deset procent a Poláci mají soustavně prodlužovanou (nejnověji do jara 2024) dokonce nulovou sazbu DPH na potraviny.

Problematický je podle Potravinářské komory přístup obchodních řetězců. Večeřová například tvrdě odmítla názor Tomáše Prouzy ze Svazu obchodu a cestovního ruchu, že hlavní vliv na ceny v obchodech budou mít dodavatelské ceny. „Dodavatelé nedávají žádný důvod ke zdražování potravin, obchodní řetězce při vyjednáváních s nimi přistoupí na zvýšení cen nejvýše v jednotkách procent a někdy po potravinářích žádají i snížení cen,“ uvedla. Podle hlavního ekonoma Lukáše Kovandy se ale výsostní právo řetězců určovat, za kolik budete jíst, znatelně omezuje. Obchodníci podle něj už nemohou nadsazovat ceny, což je dáno tím, že dramatický pokles kupní síly postihl také střední třídu. „Pokud tedy je ten či onen řetězec nyní schopen zlevnit nad rámec snížení DPH, vlastně tím potvrzuje, že stěžejním důvodem relativně drahých potravin jsou nafouknuté marže obchodníků,“ vyslovil se Kovanda pro Echo24.cz.

Na obchodníky si chce navíc došlápnout i šéf antimonopolního úřadu Petr Mlsna. Úřad má předložit v lednu návrh na rozšíření pravomocí, možná i včetně zákazu prodeje za nepřiměřeně vysoké ceny.


Mohlo by vás zajímat

MRAZY NAPÁCHALY ŠKODY NA VINICÍCH, JDE O MILIONY

22.04.2024 | Škody způsobené mrazem na letošní úrodě vinařů v Česku půjdou do stovek milionů korun, v Čechách pomrzlo 40 procent vinohradů, řekl to prezident Svazu vinařů Martin Chlad. Vinohrady v Čechách ničil noční mráz o víkendu, část úrody poškodil už v noci na pátek. Vinaři na jihu Moravy proto od minulého týdne pozorně sledují několik předpovědních modelů i vlastní meteostanice, doplnil Chlad.

KONEC TVARŮŽKŮ V ČECHÁCH? KDEPAK! A.W. CHCE INVESTOVAT DO VÝROBY

10.06.2024 | Společnost A.W., která v Lošticích na Šumpersku vyrábí olomoucké tvarůžky, plánuje v příštích čtyřech letech investovat až 700 milionů korun do stavby nové továrny. Firma díky této investici zvýší svoji výrobní kapacitu o 70 procent, a pokryje tak rostoucí poptávku po zrajícím sýru s nezaměnitelným aroma.

NEALKO PIVO TÁHNE: CORONA CERO JAKO HVĚZDA OLYMPIÁDY

11.06.2024 | Lahve s pivem zdobené pěti olympijskými kruhy již v rámci příprav na letní hry v Paříži sjíždějí z výrobní linky v belgickém pivovaru Anheuser-Busch InBev. A nyní poprvé v historii bude mít událost, která představuje vrchol lidských sportovních úspěchů, na úrovni celosvětového partnerství pivního sponzora. Oficiálním pivem her ale bude Corona Cero, která neobsahuje alkohol, píše agentura Bloomberg.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202406a

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.