Nový trik v obchodech, jak zlevnit potraviny

Nový trik v obchodech, jak zlevnit potraviny

22.06.2010 Tomáš Miškovský

Mile vás překvapí nižší cenovka u vašeho oblíbeného jogurtu? Do košíku přihodíte o dvě čokoládové tyčinky víc, protože stojí míň než obvykle? Stejně se zachováte u regálu s pečivem? Ale pozor! Zboží vypadá jako levnější, ve skutečnosti je jen v menším balení.

Kdo má poslední dobou dobrý pocit, že ho nákupy potravin stojí méně, než byl dříve zvyklý, měl by si zkontrolovat, zda si také odnáší stejné množství zboží, jako tomu bylo dříve. Stále častějším trikem výrobců je totiž zmenšování balení.

„Například u tvarohových dezertů Madety se nyní snížila cena, zároveň se ale snížila i gramáž,“ potvrzuje Petr Vyhnálek, šéf Globusu. Podobně se hmotnost a s ní i cena snížila také u jogurtů Yoplait, lehčí jsou ale i čokoládové bonboniéry či chleba.

O DESET GRAMŮ LEHČÍ

lipanek„Balení a s ním i cenu jsme zmenšili na základě průzkumu mezi zákazníky,“ vysvětluje Barbora Daňková z Madety. Další změnu, kterou společnost provedla, si už však zákazníci nepřáli – před několika měsíci se o deset gramů »nenápadně« snížila hmotnost Lipánku. Tam ale cena zůstala stejná. „Spotřebitelé byli hodně naštvaní, ale museli jsme reagovat na konkurenci,“ dodává Daňková.

Zmenšují se však i další potraviny. Například u rohlíků ještě nedávno platilo pravidlo – co kus to 43 gramů. Dnes váží i 39 gramů. Lehčí jsou i pytlíky bonbónů – místo obvyklých sta gramů váží jen devadesát.

tyčinkaStejně nenápadně zhubly i tyčinky Mars, Snickers či Milky Way. Ani u nich se ale cena nezměnila. „V posledních letech došlo celosvětově k výraznému zvýšení cen vstupních surovin. Díky malému snížení velikosti porcí tyčinek jsme nemuseli přistoupit ke zdražení těchto výrobků,“ říká Magdalena Hrabcová ze společnosti Mars Czech.

Spotřebitelé si ale snah výrobců ušetřit všímají dobře. „Lidé si stále více myslí, že jsou potraviny šizeny. Dostáváme nejenom stížnosti na zhoršující se kvalitu výrobků, ale i na fakt, že se zmenšují balení. Nejčastější stížnosti jsou na gramáže sušenek, jogurtů, čokolád, ale i tvrdých bonbónů. Rozdíl přitom často není na první pohled patrný. Například Tatranky jsou sice na pohled stejné, ale výrazně lehčí než dříve,“ říká Jan Mišurec, mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů. pečivo

Dodává, že důvodem současných triků obchodníků je nejenom krize, snaha snížit náklady a lákat zákazníky na nižší ceny, ale i fakt, že EU před pár měsíci zrušila vyhlášku nařizující hmotnost u určitých potravin.


Mohlo by vás zajímat

SOUBOJ PRIVÁTEK: UŽ PO SEDMÉ VYHRÁLY VÝROBKY Z KAUFLANDU

13.03.2024 | Důvěra zákazníků k privátním značkám stoupá. Za oblibou takzvaných „privátek“ stojí nejen výborný poměr ceny a kvality, ale také pestrost výběru nebo spolupráce s lokálními dodavateli. Díky těmto výhodám se K-Classic posedmé pyšní oceněním Nejdůvěryhodnější značka roku.

ČAJ JAKO OZDRAVNÝ RITUÁL I HŘÍČKA NÁHODY + PŘEHLED DRUHŮ

22.02.2024 | Jaký je neoblíbenější nápoj světa, pokud pomineme vodu? Není to káva, ale čaj. Černý, zelený, sypaný nebo v pytlíčcích – čaj má mnoho podob a tu svou oblíbenou si vybere asi každý. Pokud v jednotlivých druzích tak trochu tápete anebo si nejste jisti, jak si čaj vychutnat naplno, přinášíme vám několik rad a tipů.

STEROIDY V MASE? DÍKY NOVÉ METODĚ JIM MOŽNÁ DEFINITIVNĚ ODZVONÍ

27.02.2024 | Na zakázané stimulátory růstu obsažené v mase se zaměří vědecký tým Agronomické fakulty MENDELU. Cílem projektu je najít účinný způsob, jak odhalit záměrně maskované zneužívání stimulátorů při výkrmu hospodářských zvířat. V první fázi se zaměří na vzorky odebrané z prasat.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202403

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.