Nový trik v obchodech, jak zlevnit potraviny

Nový trik v obchodech, jak zlevnit potraviny

22.06.2010 Tomáš Miškovský

Mile vás překvapí nižší cenovka u vašeho oblíbeného jogurtu? Do košíku přihodíte o dvě čokoládové tyčinky víc, protože stojí míň než obvykle? Stejně se zachováte u regálu s pečivem? Ale pozor! Zboží vypadá jako levnější, ve skutečnosti je jen v menším balení.

Kdo má poslední dobou dobrý pocit, že ho nákupy potravin stojí méně, než byl dříve zvyklý, měl by si zkontrolovat, zda si také odnáší stejné množství zboží, jako tomu bylo dříve. Stále častějším trikem výrobců je totiž zmenšování balení.

„Například u tvarohových dezertů Madety se nyní snížila cena, zároveň se ale snížila i gramáž,“ potvrzuje Petr Vyhnálek, šéf Globusu. Podobně se hmotnost a s ní i cena snížila také u jogurtů Yoplait, lehčí jsou ale i čokoládové bonboniéry či chleba.

O DESET GRAMŮ LEHČÍ

lipanek„Balení a s ním i cenu jsme zmenšili na základě průzkumu mezi zákazníky,“ vysvětluje Barbora Daňková z Madety. Další změnu, kterou společnost provedla, si už však zákazníci nepřáli – před několika měsíci se o deset gramů »nenápadně« snížila hmotnost Lipánku. Tam ale cena zůstala stejná. „Spotřebitelé byli hodně naštvaní, ale museli jsme reagovat na konkurenci,“ dodává Daňková.

Zmenšují se však i další potraviny. Například u rohlíků ještě nedávno platilo pravidlo – co kus to 43 gramů. Dnes váží i 39 gramů. Lehčí jsou i pytlíky bonbónů – místo obvyklých sta gramů váží jen devadesát.

tyčinkaStejně nenápadně zhubly i tyčinky Mars, Snickers či Milky Way. Ani u nich se ale cena nezměnila. „V posledních letech došlo celosvětově k výraznému zvýšení cen vstupních surovin. Díky malému snížení velikosti porcí tyčinek jsme nemuseli přistoupit ke zdražení těchto výrobků,“ říká Magdalena Hrabcová ze společnosti Mars Czech.

Spotřebitelé si ale snah výrobců ušetřit všímají dobře. „Lidé si stále více myslí, že jsou potraviny šizeny. Dostáváme nejenom stížnosti na zhoršující se kvalitu výrobků, ale i na fakt, že se zmenšují balení. Nejčastější stížnosti jsou na gramáže sušenek, jogurtů, čokolád, ale i tvrdých bonbónů. Rozdíl přitom často není na první pohled patrný. Například Tatranky jsou sice na pohled stejné, ale výrazně lehčí než dříve,“ říká Jan Mišurec, mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů. pečivo

Dodává, že důvodem současných triků obchodníků je nejenom krize, snaha snížit náklady a lákat zákazníky na nižší ceny, ale i fakt, že EU před pár měsíci zrušila vyhlášku nařizující hmotnost u určitých potravin.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

REKONSTRUKCE VISTA HOUSE: NOVÁ KAVÁRNA LÁKÁ NA DOBROTY

09.11.2023 | Sedmipatrová administrativní budova Vista House na pražském Pankráci je po desetiměsíční rekonstrukci znovu otevřena. Mimo kancelářských prostor zde mohou lidé nově najít dvě patra obchodů a od nového roku také kavárnu.

CENA KAKAA JE NEJVÝŠE ZA 44 LET: HROZÍ SNAD JEHO NEDOSTATEK?

13.11.2023 | Kakao je kvůli obavám z nedostatečné produkce nejdražší za 44 let. Cena termínového kontraktu na tunu kakaa se splatností v prosinci se podle agentury Bloomberg a zpravodajského serveru CNBC v pondělí na komoditní burze v New Yorku vyšplhala na 3786 dolarů (téměř 88 000 Kč), což je nejvýše od roku 1979. Meziročně stoupla o zhruba 60 procent.

CENY BRAMBOR ROSTOU: SPOTŘEBITELÉ BY SE JICH ALE ANI PŘESTO NEMĚLI VZDÁT

07.11.2023 | Ceny konzumních brambor v ČR v posledních letech poměrně výrazně rostou, a stejně jako v případě jiných potravin lze předpokládat, že i pokud by se tento trend obrátil, na hodnoty před pandemií covidu a válečným konfliktem na Ukrajině se s pravděpodobností hraničící s jistotou nevrátí. Přesto je z mnoha důvodů žádoucí, aby se brambory, a to zejména brambory tuzemského původu, neztrácely z našich jídelníčků.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202312

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.