Nový trik v obchodech, jak zlevnit potraviny

Nový trik v obchodech, jak zlevnit potraviny

22.06.2010 Tomáš Miškovský

Mile vás překvapí nižší cenovka u vašeho oblíbeného jogurtu? Do košíku přihodíte o dvě čokoládové tyčinky víc, protože stojí míň než obvykle? Stejně se zachováte u regálu s pečivem? Ale pozor! Zboží vypadá jako levnější, ve skutečnosti je jen v menším balení.

Kdo má poslední dobou dobrý pocit, že ho nákupy potravin stojí méně, než byl dříve zvyklý, měl by si zkontrolovat, zda si také odnáší stejné množství zboží, jako tomu bylo dříve. Stále častějším trikem výrobců je totiž zmenšování balení.

„Například u tvarohových dezertů Madety se nyní snížila cena, zároveň se ale snížila i gramáž,“ potvrzuje Petr Vyhnálek, šéf Globusu. Podobně se hmotnost a s ní i cena snížila také u jogurtů Yoplait, lehčí jsou ale i čokoládové bonboniéry či chleba.

O DESET GRAMŮ LEHČÍ

lipanek„Balení a s ním i cenu jsme zmenšili na základě průzkumu mezi zákazníky,“ vysvětluje Barbora Daňková z Madety. Další změnu, kterou společnost provedla, si už však zákazníci nepřáli – před několika měsíci se o deset gramů »nenápadně« snížila hmotnost Lipánku. Tam ale cena zůstala stejná. „Spotřebitelé byli hodně naštvaní, ale museli jsme reagovat na konkurenci,“ dodává Daňková.

Zmenšují se však i další potraviny. Například u rohlíků ještě nedávno platilo pravidlo – co kus to 43 gramů. Dnes váží i 39 gramů. Lehčí jsou i pytlíky bonbónů – místo obvyklých sta gramů váží jen devadesát.

tyčinkaStejně nenápadně zhubly i tyčinky Mars, Snickers či Milky Way. Ani u nich se ale cena nezměnila. „V posledních letech došlo celosvětově k výraznému zvýšení cen vstupních surovin. Díky malému snížení velikosti porcí tyčinek jsme nemuseli přistoupit ke zdražení těchto výrobků,“ říká Magdalena Hrabcová ze společnosti Mars Czech.

Spotřebitelé si ale snah výrobců ušetřit všímají dobře. „Lidé si stále více myslí, že jsou potraviny šizeny. Dostáváme nejenom stížnosti na zhoršující se kvalitu výrobků, ale i na fakt, že se zmenšují balení. Nejčastější stížnosti jsou na gramáže sušenek, jogurtů, čokolád, ale i tvrdých bonbónů. Rozdíl přitom často není na první pohled patrný. Například Tatranky jsou sice na pohled stejné, ale výrazně lehčí než dříve,“ říká Jan Mišurec, mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů. pečivo

Dodává, že důvodem současných triků obchodníků je nejenom krize, snaha snížit náklady a lákat zákazníky na nižší ceny, ale i fakt, že EU před pár měsíci zrušila vyhlášku nařizující hmotnost u určitých potravin.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

CENY CUKRU V RUKOU OBCHODNÍCH ŘETĚZCŮ? NEKULA ŽÁDÁ VYSVĚTLENÍ

25.01.2023 | Cena cukru v obchodech stále roste. Od loňského září do prosince vzrostla o 44 %. Vliv na to mají nejen drahé energie, ale také vysoké obchodní přirážky supermarketů. Ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) proto obchodní řetězce vyzval dopisem, aby vysvětlily vysoké ceny cukru na pultech obchodů.

INSPEKCE VARUJE PŘED OŠIZENÝM MAĎARSKÝM GULÁŠEM!

20.01.2023 | V maďarském guláši v konzervě, který pod značkou Pikok prodává řetězec Lidl, našla Státní zemědělská a potravinářská inspekce méně masa, než bylo uvedeno na etiketě. Obsah masa měl činit 62,5 procenta, laboratorní rozbor potvrdil, že je to pouze 50 procent obsahu, uvedl v tiskové zprávě mluvčí inspekce Marek Bartík.

PO VEJCÍCH A MASU PŘICHÁZÍ ZELENINA Z AUTOMATU

17.01.2023 | V městské části Brno-Kohoutovice přibyl automat, ze kterého mohou lidé kupovat ovoce a zeleninu od lokálních farmářů z nedalekých Malhostovic. Novinářům to dnes řekl starosta Kohoutovic Jakub Hruška (KDU-ČSL). Podle něj jsou ceny podobné jako v obchodech, ale potraviny jsou kvalitnější. Například tři kila brambor lidé dostanou za 55 korun, stejnou cenu zaplatí i u dvou kilogramů jablek.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.