Nový trik v obchodech, jak zlevnit potraviny

Nový trik v obchodech, jak zlevnit potraviny

22.06.2010 Tomáš Miškovský

Mile vás překvapí nižší cenovka u vašeho oblíbeného jogurtu? Do košíku přihodíte o dvě čokoládové tyčinky víc, protože stojí míň než obvykle? Stejně se zachováte u regálu s pečivem? Ale pozor! Zboží vypadá jako levnější, ve skutečnosti je jen v menším balení.

Kdo má poslední dobou dobrý pocit, že ho nákupy potravin stojí méně, než byl dříve zvyklý, měl by si zkontrolovat, zda si také odnáší stejné množství zboží, jako tomu bylo dříve. Stále častějším trikem výrobců je totiž zmenšování balení.

„Například u tvarohových dezertů Madety se nyní snížila cena, zároveň se ale snížila i gramáž,“ potvrzuje Petr Vyhnálek, šéf Globusu. Podobně se hmotnost a s ní i cena snížila také u jogurtů Yoplait, lehčí jsou ale i čokoládové bonboniéry či chleba.

O DESET GRAMŮ LEHČÍ

lipanek„Balení a s ním i cenu jsme zmenšili na základě průzkumu mezi zákazníky,“ vysvětluje Barbora Daňková z Madety. Další změnu, kterou společnost provedla, si už však zákazníci nepřáli – před několika měsíci se o deset gramů »nenápadně« snížila hmotnost Lipánku. Tam ale cena zůstala stejná. „Spotřebitelé byli hodně naštvaní, ale museli jsme reagovat na konkurenci,“ dodává Daňková.

Zmenšují se však i další potraviny. Například u rohlíků ještě nedávno platilo pravidlo – co kus to 43 gramů. Dnes váží i 39 gramů. Lehčí jsou i pytlíky bonbónů – místo obvyklých sta gramů váží jen devadesát.

tyčinkaStejně nenápadně zhubly i tyčinky Mars, Snickers či Milky Way. Ani u nich se ale cena nezměnila. „V posledních letech došlo celosvětově k výraznému zvýšení cen vstupních surovin. Díky malému snížení velikosti porcí tyčinek jsme nemuseli přistoupit ke zdražení těchto výrobků,“ říká Magdalena Hrabcová ze společnosti Mars Czech.

Spotřebitelé si ale snah výrobců ušetřit všímají dobře. „Lidé si stále více myslí, že jsou potraviny šizeny. Dostáváme nejenom stížnosti na zhoršující se kvalitu výrobků, ale i na fakt, že se zmenšují balení. Nejčastější stížnosti jsou na gramáže sušenek, jogurtů, čokolád, ale i tvrdých bonbónů. Rozdíl přitom často není na první pohled patrný. Například Tatranky jsou sice na pohled stejné, ale výrazně lehčí než dříve,“ říká Jan Mišurec, mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů. pečivo

Dodává, že důvodem současných triků obchodníků je nejenom krize, snaha snížit náklady a lákat zákazníky na nižší ceny, ale i fakt, že EU před pár měsíci zrušila vyhlášku nařizující hmotnost u určitých potravin.


Mohlo by vás zajímat

TROUFNETE SI FLAMBOVAT (A VÍTE, ŽE TAK SNÍŽÍTE KALORICKOU HODNOTU POKRMU)?

06.02.2024 | Flambování dnes využívá řada dobrých podniků jako přidanou hodnotu servírování některých pokrmů. Není to ale jen hezká podívaná, co finálnímu jídlu dodá punc jedinečnosti. Reakce alkoholu a plamenu mu snižuje i kalorickou hodnotu a dodává zcela unikátní chuťový rozměr.

STEROIDY V MASE? DÍKY NOVÉ METODĚ JIM MOŽNÁ DEFINITIVNĚ ODZVONÍ

27.02.2024 | Na zakázané stimulátory růstu obsažené v mase se zaměří vědecký tým Agronomické fakulty MENDELU. Cílem projektu je najít účinný způsob, jak odhalit záměrně maskované zneužívání stimulátorů při výkrmu hospodářských zvířat. V první fázi se zaměří na vzorky odebrané z prasat.

CO OVLIVŇUJE NUTRIČNÍ PŘÍNOS MOUKY? JEN OBILÍ TO NENÍ

08.02.2024 | Proces mletí obilí je při výrobě mouky nesmírně důležitý. Ovlivňuje jak chuť výsledného produktu, tak i nutriční hodnoty mouky. Od okamžiku sklizně do chvíle, kdy si v obchodě vyberete svůj sáček, ujde zrno a posléze mouka dlouhou cestu. Ta se často liší podle mlýna, kde dochází k mletí.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202402

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.