BOJUJETE S PŘÍJMEM VLÁKNINY? ZKUSTE TYTO TIPY

BOJUJETE S PŘÍJMEM VLÁKNINY? ZKUSTE TYTO TIPY

16.02.2024 Ing. Kamila Metzová Specialistka na zdravé stravování a ambasadorka značek Iswari, Labeta a Druid

Podle průzkumů má většina lidí problém splnit hodnotu doporučeného denního příjmu vlákniny, který se pohybuje okolo 30 g/den pro dospělého člověka. Našemu trávicímu traktu však dělá dobře, když vlákninu zařazujeme průběžně a pravidelně. Tady je 6 tipů z praxe, kterými se můžete inspirovat a hned zítra jeden z nich vyzkoušet.

Střídejte tradiční suroviny s celozrnnými. Nemusíte se navždy vzdát křupavé francouzské bagetky, bílé jasmínové rýže nebo čerstvých těstovin. Jen je občas vyměňte za jejich celozrnné varianty a vyzkoušejte něco nového.

Zapojte ovesné vločky. A vůbec to neznamená, že už odteď budete muset snídat jen ovesnou kaši. Vločky dávejte do polévek, zahustěte s nimi zeleninové placičky, masové karbanátky, připravte z nich na výlet sladké energetické kuličky, vhoďte hrstičku do smoothie nebo si připravte „overnight“ vločky na snídani. Začněte je denně používat.

Ke každému jídlu si dejte zeleninu. Nemusí to být mísa salátu. Jednou pár růžiček brokolice, jindy listy polníčku, cibulový salát s rajčaty, lžíce kvašené zeleniny pickles, pár proužků papriky k chlebu s pomazánkou. Každý kousek se počítá a dohromady za celý den vláknina nasčítá.

Jezte celé ovoce. Když budete ovoce odšťavňovat, vznikne sice lahodná šťáva, zároveň ale i nápoj s velkým obsahem cukru. Sníst 2 jablka, 2 pomeranče, citrón a hrst hroznového vína by se vám najednou asi nechtělo. Ve freshi to máte ale za minutu v sobě. Cukru spousta a vláknina nikde.

Pořiďte si kvalitní vlákninu jako doplněk stravy. Pokud máte z jakéhokoliv důvodu problém dosáhnout ideálního příjmu vlákniny pomocí základních potravin, jsou na trhu produkty, které vám s jejím navýšením pomohou. Najděte ten, který vám sedne. Psyllium je pro někoho příliš gelovité, jablečná vláknina zase kyselá. Vyzkoušejte chuťově neutrální konopnou vlákninu, která obsahuje 100% bio mletá konopná semínka. Ta jsou zdrojem nejen nerozpustné vlákniny, ale i bohatým zdrojem železa, hořčíku a fosforu. Za zmínku stojí také produkt Omega Mix Iswari s namletým lněným a chia semínkem. Kromě vysokého obsahu vlákniny do těla dostanete i nenasycené omega 3 mastné kyseliny.

Při vaření a pečení buďte kreativní. Když máte na něco osvědčenou recepturu, možná se vám nechce experimentovat. Nemůžete očekávat ovace, když po nedělním obědě rodině naservírujete babiččinu bábovku ze šesti vajec bez vajec, které nahradíte lněnou vlákninou. Začněte zlehka. Do perníku místo části mouky přidejte pár lžic namletých semínek Omega mix, do oblíbených arašídových sušenek zakomponujte 2 lžíce konopné vlákniny, do těsta na chleba přidejte psyllium nebo jablečnou vlákninu, křehké těsto udělejte napůl z mandlové mouky. Po malých krůčcích svého cíle postupně dosáhnete.

Jídla pravidelně doplňujte o luštěniny. Třeba i nenápadně. Z červené čočky vytvořte mazadlo do tortilly, do maminčiny bramboračky vhoďte 2 hrsti uvařené cizrny, část mletého masa v gulášovce nahraďte máslovými fazolemi, nebo třeba vyzkoušejte fazolové brownies, ve kterých fazole neodhalí ani mlsné jazýčky.

 


Mohlo by vás zajímat

VŠICHNI HO ZNÁME, ALE NEVÍME, CO UMÍ: MATCHA V OTÁZKÁCH A ODPOVĚDÍCH

08.04.2024 | Určitě jste tedy slyšeli o čaji Matcha. V čem je tento zelený prášek tak zajímavý?  Proč je lepší než káva a jak pomáhá při hubnutí?

FARMÁŘSKÉ TRHY JSOU V PLNÉM PROUDU! SVS ZAHAJUJE ČETNÉ KONTROLY

04.04.2024 | S příchodem jara v České republice tradičně startuje také sezóna farmářských trhů a Státní veterinární správa (SVS) proto směřuje své kontroly i do této oblasti. Farmářské trhy jsou zajisté přínosem pro spotřebitele i malovýrobce. Na druhou stranu však přinášejí také zvýšená rizika z hlediska hygieny potravin. I proto jsou každoročně pod důsledným dohledem úředních veterinárních lékařů. V loňském roce provedla SVS na trzích 397 kontrol (v roce 2022 jich bylo 401). Podíl kontrol se závadou meziročně klesl o tři procenta na 16 procent.

VĚDCI: PŮDA JE PLNÁ PESTICIDŮ, ČEŠTÍ ZEMĚDĚLCI ZA TO ALE NEMOHOU

08.04.2024 | Výsledky ukázaly, že v zemědělsky využívané krajině se koncentruje a šíří poměrně velké množství pesticidů, z nichž některé mohou mít významný dopad na biologickou rozmanitost a zároveň jsou výrazně rizikové i pro člověka. Z velké části se ovšem nejednalo o látky aplikované samotnými farmáři.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202404

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.