5 KLASIK A JEJICH 5 ALTERNATIV, ANEB - MÁTE NA VÝBĚR!

5 KLASIK A JEJICH 5 ALTERNATIV, ANEB - MÁTE NA VÝBĚR!

27.09.2022 Jana Čiháková

Nutriční peklo, anebo jízda na lehčí vlně? Máte na výběr. Sečetli jsme a podtrhli kalorickou náročnost oblíbených pokrmů a přidali k tomu i alternativy, které nejenže obsahují více živin, ale stačí na jejich zpracování i méně času a energie…

HRANOLKY, ANEBO MRKVOVÉ ČTYŘHRÁNKY

Kdo by nemiloval hranolky! Problém je, že i když se je budete snažit připravit v troubě, a ne přímo ve fritéze, jejich nutriční hodnotu moc nezachráníte. I jejich malá porce (tj. 100 gramů) má 270 kalorií, 35 gramů sacharidů a 12 gramů tuků. Už jste ale zkoušeli podávat hranolky z mrkve? Počtem kalorií se dostanete k číslu 60, tuků přijmete jen 2,5 gramů a pouze 7 gramů sacharidů.

Budete potřebovat:

Na hranolky: 4 velké mrkve, 4 lžíce oleje, snítky tymiánu, 1 stroužek česneku, hrubou sůl na posypání, pepř, olivový olej

Na dip: 150 g zakysané smetany, sůl, pepř, lžička hořčice

Postup:

Mrkev a celer očistěte a nakrájejte na hranoly. Zeleninu poté povařte v osolené vodě asi dvě minuty, aby trochu změkla. Mezitím si utřete česnek, smíchejte jej s olejem, solí, pepřem a tymiánem a rozpalte si troubu na 180 stupňů. Hranolky rozprostřete na plech na pečící papír a každou potřete směsí. Pečte je asi půl hodinky do zlatova a křupava.

Namísto majonézy použijte dip, který připravíte z ochucené zakysané smetany. Můžete místo ní použít i bílý jogurt. Pokud máte rádi tatarskou omáčku, můžete si připravit její lehčí verzi tak, že zakysanou smetanu ochutíte solí a přikrájíte cibulku a okurky.

BRAMBOROVÁ KAŠE, ANEBO KVĚTÁKOVO-CELEROVÉ PYRÉ

Pokud uděláte jako přílohu skutečně poctivou bramborovou kaši, přijmete asi 170 kalorií a 25 gramů sacharidů. Zvolíte-li ale pyré z květáku a celeru, množství sacharidů na jednu porci bude jen pětinové, počet kalorií lehce překročí 80. Není to dobrý důvod pro změnu – alespoň občas?

Budete potřebovat:

1 malý květák, 1 celer, 2 lžíce másla, 2 dcl mléka, sůl

Postup:

Květák oberte na růžičky, celer očistěte a nakrájejte na kostky. Obojí dejte vařit v osolené vodě do měkka. Poté zeleninu slijte, rozšťouchejte, přidejte máslo a začněte mixovat. Nakonec přilévejte teplé mléko. Pyré můžete ještě propasírovat.

BRAMBORÁKY, ANEBO CUKETOVÉ PLACKY

Kdo neudělá alespoň párkrát za léto bramboráky, jako by nebyl. Nabízí se ale i stejně chutná, a přitom o mnoho příhodnější varianta z cuket, navíc je jejich čas! V každém bramboráku je po 500 kalorií a 55 gramech sacharidů a 30 gramech tuku a kdo zůstane u jednoho? Oproti tomu v cukeťáku je 120 kalorií, 2,5 gramů tuků a 20 gramů sacharidů.

Budete potřebovat:

2 stroužky česneku, 2 vejce, 500 g cukety, 4 lžíce parmazánu, 4 lžíce mouky, olej

Postup:

Cuketu oloupejte a nastrouhejte, osolte a nechte „vyplakat“, poté z ní pořádně vymačkejte veškerou vodu! Přidejte vejce, sýr, česnek a mouku a vytvořte směs. Mezitím si předehřejte troubu. Plech vyložte pečícím papírem, ten lehce potřete olejem. V dlaních tvarujte placičky a pokládejte jednu vedle druhé. Pečte je na 200 stupňů asi 15 minut do zlatova. 

KUŘECÍ STRIPSY, ANEBO KOUSKY V SEZAMU

Křupavé kuřecí stripsy rychle dobyly naše chuťové pohárky a staly se příjemnou variantou k tradičnímu řízku. Ovšem za cenu, že jste ochotni přijmout i obrovskou kalorickou nálož. Jeden malý strips totiž znamená 100 kalorií, přičemž jich sníte minimálně pět. Maso lze ale také obalit v sezamu a upéct troubě. Díky tomu, že semena v sobě mají dostatek oleje, nemusíte používat další tuk a stripsy nebudou ani suché.

Budete potřebovat:

500 g kuřecích prsou, sůl, pepř, sezamová semínka, 4 lžíce bílého jogurtu do 3,5 % tuku

Postup:

Kuřecí maso nakrájejte na proužky asi 1 cm silné, osolte je, opepřete, naložte do jogurtu a promíchejte, aby se každý kousek obalil. Nechte odležet ideálně přes noc, maso krásně zkřehne. Každý kuřecí kousek obalte v sezamu a skládejte na plech vyložený pečicím papírem. Pečte v troubě předehřáté na 180 °C asi 15 minut.

OLEJOVÁ BÁBOVKA, ANEBO FITNESS BÁBOVKA S KEFÍREM

I mlsat můžete lehce. Kromě omezování velikostí porce se zaměřte i na vhodnější ingredience – stačí mouku nahradit třeba zeleninou. Malý kousek olejové bábovky znamená 220 kalorií, 25 gramů sacharidů a 12 gramů tuků, fit bábovka chutná stejně skvěle, je krásně vláčná, a to vše za předpokladu, že přijmete asi 90 kalorií, 10 gramů sacharidů a 4 gramy tuků.

Budete potřebovat:

300 g najemno nastrouhané mrkve, 300 g celozrnné špaldové mouky, 300 g kefíru, 1 prášek do pečiva, 2 vejce, 220 g třtinového cukru, 100 g mletých ořechů, 4 lžíce olivového oleje, lžičku mleté skořice, lžičku mletého zázvoru

Postup:

Nejprve oddělte žloutky od bílků. Z bílků vyšlehejte sníh, žloutky utřete s cukrem, přidejte olej, kefír a mrkev. Poté přisypte mouku s práškem do pečiva a ořechy. Nakonec vmíchejte ušlehané bílky. Bábovku pečte ve vysypané formě na 150 stupňů asi 90 minut.

 


Mohlo by vás zajímat

K LANGOŠŮM SÝR PATŘÍ, ALE CO JE JÍM ROVNOU NAPLNIT?

08.11.2023 | Mini-langoše plněné sýrem podle Pavla Berkyho, to je dobrota, kterou si rozhodně zamilujete. A to nejen pro skvělou chuť. Upoutá vás i nenáročná příprava...

OVOCE K MASU A ZELENINA DO DEZERTU? NEBUDETE LITOVAT

19.09.2023 | Ovoce patří do sladké a zelenina do slané kuchyně. Pravda, ale ne absolutní – občasné nájezdy zeleniny do světa dezertů či ovoce do říše masa jsou velmi vítaným zpestřením. Některé pokrmy, jako mrkvový dort nebo kuře na pomerančích jsou již osvědčenou klasikou, ale troufnete si na zelený mechový dort ze špenátu nebo guláš s jablky?

TEST PAŠTIK: PŘEHLÍDKA ROZLIČNÝCH CHUTÍ

11.06.2024 | V rámci testu bylo hodnoceno celkem 12 paštik. Přičemž hodnocenými parametry byly senzorická analýza výrobku, nutriční a jakostní parametry jednotlivých výrobků hodnocené pomocí laboratorních rozborů a deklarace složení výrobků uváděná výrobci. Byl také proveden mikrobiální rozbor výrobků. Jak si vedly výrobce zakoupené v běžné tržní síti?

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202406a

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.