20 let budování liberálního podnikatelského prostředí nese ovoce

20 let budování liberálního podnikatelského prostředí nese ovoce

27.06.2010 Tomáš Miškovský

Svaz obchodu a cestovního ruchu slaví 20 let od svého založení. Je druhým největším zaměstnavatelským uskupením v zemi, zastupuje více než šest tisíc podnikatelských subjektů vytvářejících téměř půl milionu podnikatelských příležitostí.

Dvě desetiletí své existence zasvětil především snaze o vytvoření liberálního podnikatelského prostředí. Jeho úspěchy dokládá třeba i růst prodejní plochy na jednoho obyvatele – za posledních 20 let se zvýšila téměř pětinásobně.

JE ČAS BILANCOVAT

Za dobu existence svazu se mnohé změnilo. Když v roce 1990 vznikal, neexistoval v tehdejším Československu jediný supermarket, o hypermarketech si mohli nechat Češi a Slováci jen zdát. Zákazníci sužovaní porevoluční inflací vyhledávali především laciné výrobky.

supermarketSměrem ke kvalitě se zákazníci přiklonili až v posledním desetiletí. „Od roku 2004 už zákazník nepreferuje cenu, ale má jiné preference jako například docházková vzdálenost, kvalita obchodu, nabídka sortimentu, chování personálu atd.,“ popsal prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.

Lidé dnes také mnohem více utrácí. Před deseti lety každý Čech utratil ročně za potraviny 50 tisíc korun, dnes už je to 70 tisíc. Potraviny zároveň přestaly ve spotřebním koši dominovat. Nepotraviny, mezi které se řadí například nábytek či elektronika, dnes tvoří 70 % spotřebitelských výdajů. „Svědčí to samozřejmě o tom, že se zvyšuje spotřebitelská poptávka, a svědčí to i o tom, že se kupují kvalitnější potraviny, protože kvalitnější potraviny jsou samozřejmě dražší,“ řekl k těmto trendům Juračka.

Svaz obchodu a cestovního ruchu si svou aktivitou vydobyl pevnou pozici jak v očích českých podnikatelů, tak zahraničních organizací. Důležitým partnerem je také pro politiky, před kterými brání práva podnikatelů v obchodu a cestovním ruchu. Dnes stojí před další důležitou zkouškou: jak vyvést český obchod a turismus z krize.

Důležité milníky posledních dvou desetiletí

  • V roce 1991 se otevřel první supermarket v tehdejším Československu. Patřil společnosti Mana a vyrostl v Jihlavě.
  • I supermarkety přestaly Čechům ale brzy stačit, a tak už v roce 1996 vyrostl první hypermarket v Česku. Postavil ho německý řetěz Globus v Brně.
  • Loni fungovalo v Česku 558 supermarketů a 246 hypermarketů.

Od počátku 90. let přišlo do Česka 15 silných zahraničních řetězců. Malé obchody a pultové prodejny jdou do ústraní. „V první fázi jsme tu měli první mezinárodní prodejny, kterých bylo velmi málo, ale i malé postbolševické prodejny, které se tehdy seskupovaly do lokálních řetězců,“ popsal zdeněk Skála ze společnosti Icoma GfK.

Řada těch malých z trhu postupně zmizela. Málokdo si dneska už pamatuje třeba potraviny Vít. Česko ale začali opouštět i větší hráči. Zlomový byl v tomto ohledu rok 2003, kdy expanze řetězců narazila na strop kupní síly. Dnes už proto nenarazíme třeba na K-Mart, Delvitu, Julus Meinl, Droxi, Sesam  nebo Carrefour.


Mohlo by vás zajímat

JDEME NA JEDNO - PROTOŽE NA DVĚ UŽ NEMÁME ANEB KAM AŽ POLETÍ CENA PIVA?

21.02.2024 | Pověstná věta „jdeme na jedno“ teprve začíná nabývat reálných rozměrů, a to vzhledem k ceně půllitru, která se přehoupla přes hranici sedmdesáti korun. Vyšší sazba DPH sice nenahrává do karet majitelům restaurací, zvlášť těch malých, pro které může být likvidační, i přes silné hlasy odpůrců však může mít zdražení piva ve finále pozitivní přínos.

KLAMÁNÍ SPOTŘEBITELE: V ŘADĚ RESTAURACÍ BĚŽNÁ PRAXE

23.02.2024 | Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) pravidelně ověřuje pravdivost údajů uváděných v provozovnách společného stravování – zejména restauracích a rychlém občerstvení – při nabídce pokrmů... a nestačí se divit.

ACAI BERRY A ZÁZRAKY NA POČKÁNÍ - NE, NEČEKEJTE JE

19.02.2024 | Málokterá snídaně zaplavila v posledních letech sociální sítě stejně jako acai bowl. Načančaná a na fotku nepochybně líbivá miska plná fialové kaše, doplněná o barevné druhy ovoce, ořechy a semínka. Jejím základem je acai berry, plodina, která se pyšní přívlastkem superpotraviny a vyvolává dojem, že se bez její konzumace tělo v žádném případě neobejde. Jenže co když je to trochu jinak?

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202403

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.