VYZKOUMÁNO: VELIKONOČNÍ NÁKUPY PŘIJDOU ČECHY NA ASI 3 000 KORUN

VYZKOUMÁNO: VELIKONOČNÍ NÁKUPY PŘIJDOU ČECHY NA ASI 3 000 KORUN

06.04.2023 Jana Čiháková

Za velikonoční nákupy Češi letos utratí v průměru 2844 korun, proti minulému roku si nejčastěji připlatí do 500 korun. Vyplývá to z průzkumu rozvážkové služby Košík.cz mezi asi 1350 tuzemskými domácnostmi, který má ČTK k dispozici. Na Velikonoce si podle uvedeného průzkumu Češi nechtějí odpustit především beránka a kraslice.

Do 500 korun vyšší útratu má letos 60 procent českých domácností, do 1000 Kč pak asi 30 procent dotázaných. O 1000 až 2000 korun více proti minulým velikonočním svátkům utratí sedm procent domácností, nad 2000 Kč se pohybují přibližně tři procenta respondentů, stojí v průzkumu.

"Češi doplňují zásoby již posledních 14 dnů a jasně se ukazuje, že na pohoštění nebo koledě šetřit nechtějí. Že čekají na slevy nebo využívají při nákupech množstevní slevy, to je věc, na kterou jsme si v posledních měsících zvykli," uvedl ředitel Košík.cz Ivan Utěšil. "A také nakupujeme vícekrát podle toho, jak obchodníci nabídku obměňují. I my třeba předpokládáme, že jednu ze špiček budeme mít například až na Velký pátek," doplnil.

Pomlázky a malovaná vajíčka podle mluvčího Košík.cz Františka Brože proti loňsku zdražily o 12 až 15 procent. Každoročně čím dál tím více nákupů firma o Velikonocích vozí na chaty a chalupy, uvedl již dříve.

Beránka si letos připraví nebo koupí asi 68 procent českých domácností, nádivku pak přibližně 54 procent, vyplývá z průzkumu. Stejný počet respondentů doma bude mít i kraslice. Víno nebo pivo se bude na Velikonoce pít ve zhruba 23 procentech domácností. Jidáše si neodpustí 13 procent respondentů a buchty 12 procent dotázaných, zjistil Košík.cz.

Z průzkumu zároveň vyplynulo, že jsou Velikonoce pro Čechy druhým nejoblíbenějším svátkem, vedou Vánoce. Tradice o velikonočních svátcích plně dodržuje zhruba 20 procent domácností, téměř polovina z nich pak šlehání pomlázkou nebo malování vajec vnímá spíše symbolicky. A pokud něco chybí, nelpí na tom. Asi 32 procent respondentů pak uvedlo, že tradice vůbec nedodržuje a spíše si užívá jara.

K dalším velkým rozvážkovým službám v Česku patří například Rohlík.cz nebo Tesco. Obchod Rohlík.cz od září loňského roku zastropuje ceny vybraných potravin, akce měla původně trvat do Velikonoc, dnes však oznámila, že ji prodlužuje minimálně do konce letošního léta, informovala mluvčí Denisa Morgensteinová. Již dříve zároveň uvedla, že Češi mají na Velikonoce zájem především o čerstvé bylinky nebo brambory.

"Zákazníci se drží spíše klasiky, sezónně rozšiřujeme nabídku delikates v sortimentu sýrů, uzenin a pečiva," uvedl mluvčí Tesco Michal Kuzmiak. Při přípravě pohoštění letos podle něj Češi příliš neexperimentují a drží se klasiky.


Mohlo by vás zajímat

TAK TAKOVOU JSTE JEŠTĚ NEMĚLI: VELIKONOČNÍ NÁDIVKA PODLE PAVLA BERKYHO

22.03.2024 | Svůj mistrovský um předvedl jako semifinalista největší kulinární show amatérských kuchařů MasterChef a svými recepty inspiruje dál. Vyzkoušíte také velikonoční nádivku Pavla Berkyho?

KONEC PŘESOLENÝM JÍDLŮM V RESTAURACÍCH: NOVÝ PROGRAM MINISTERSTVA

09.04.2024 | Omezit nadměrnou konzumaci soli a s ní spojené negativní dopady na zdraví má za cíl program Solíme méně. Program chce ukázat rizika nadměrného solení a možnosti, jak ho omezit. Zaměří se na restaurační zařízení a podpoří pokračování vzdělávacího programu ve školních jídelnách. Chce proškolit personál, navrhnout úpravu postupů a sledovat dopady.

ZDRAVÉ MLSÁNÍ PRO DĚTI: NONSENC, KTERÝ PŘITAHUJE RODIČE

05.04.2024 | Kdo dětem dává čokoládu, chipsy a slazené limonády, asi sám tuší, že se nejedná o to nejzdravější, co jim může nabídnout. Bohužel i ti, kdo dětem dopřávají zdánlivě zdravou stravu, mohou splakat nad výdělkem. Prostě i zde platí – není všechno zlato, co se třpytí. Řada potravin má kolem sebe auru zdravé výživy, ale důkladnější pohled na jejich složení nám odhalí o poznání smutnější realitu.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202404

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.