08.01.2020 Jana Čiháková
Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) našla na trhu falšovanou vanilku původem z Indonésie. Podle označení přírodní mletá vanilka obsahovala syntetický ethylvanilin. Inspekce o tom dnes informovala v tiskové zprávě.
"Širokospektrální analýza prokázala přítomnost látky ethylvanilin v množství 144 miligramů na kilogram. Vzhledem k tomu, že informace uvedené na obalu odkazovaly pouze na vanilku přírodního rostlinného původu, původem z Indonésie a přítomnost syntetické látky nebyla na obalu uvedena, údaje na potravině byly zavádějící a klamaly spotřebitele," uvedl mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.
Inspektoři vanilku našli při kontrolním nákupu na internetovém obchodě kitchenette.cz, jejím výrobcem je společnost bio nebio a dodavatelem suroviny společnost Božské príchute. S kontrolovanými firmami SZPI zahájila správní řízení o uložení pokuty.
Vanilka je na světovém trhu ceněnou potravinou a tomu odpovídá i její cena. "Vanilka je nákladná komodita a zjištění jejího falšování různými způsoby nejsou ojedinělé. V zahraničí byl zaznamenán například případ, kdy výrobce nejprve z vanilkového lusku extrahoval vanilin, lusk potom naložil do lázně se syntetickým vanilkovým aroma a nabízel jej jako čistě přírodní produkt," uvedl Kopřiva.
Falšovanou vanilku dokážou rozpoznat akreditované laboratoře. Dovozci se podvodníkům mohou bránit například tak, že budou požadovat, aby odebírané šarže měly pravidelně certifikát z takové laboratoře.
27.03.2024 | ngredience na velikonoční pečení jsou meziročně levnější v průměru o necelou pětinu. Zákazníci letos ušetří především za vejce (35 %), mléko (30 %) nebo mouku (27 %), nepatrně zdražilo pouze máslo. Průměrná sleva vybraných položek v akčních letácích byla letos 20 %.
22.03.2024 | Státní veterinární správa (SVS) nařídila stáhnout z prodeje krůtí šunku od výrobce LE&CO-Ing. Jiří Lenc, s.r.o. kvůli obsahu bakterie Listeria monocytogenes. Výrobek prodávaly pod dvěma různými obchodními názvy obchodní řetězce Tesco a Globus. Spotřebitelé, kteří mají šunku doma, by ji neměli konzumovat a mohou ji vrátit v místě nákupu.
25.03.2024 | Kreativita a um šéfkuchaře, to jsou základní atributy kvalitního gastronomického podniku - ovšem jen do té doby, než žezlo v kuchyni přebere umělá inteligence. Nutno uznat, že její pokrm je dotažený do detailu a co víc - může jej ochutnat skutečně každý.