Povědomí o Fairtrade u nás roste, férové nákupy zná třikrát více lidí

Povědomí o Fairtrade u nás roste, férové nákupy zná třikrát více lidí

02.07.2020 Jana Čiháková

Znalost etické certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE mezi lidmi stoupla. Podle výsledků agentury Median za uplynulých deset let trojnásobně.

Pokud jde o povědomí o známce FAIRTRADE, podle průzkumu ji zná 58 % českých spotřebitelů. 35 % respondentů přitom uvedlo, že přesně ví, co toto označení znamená. „Známkou FAIRTRADE jsou označeny produkty certifikovaných pěstitelů a výrobců dodržujících standardy, jako jsou zákaz dětské práce, spravedlivá odměna pro pěstitele nebo šetrný přístup k životnímu prostředí. Že znalost tohoto označení roste, si vysvětlujeme mimo jiné větším zájmem o témata udržitelnosti. Věřím, že svou roli hraje i stále větší nabídka těchto výrobků ze strany českých obchodníků a také osvětové aktivity, které pořádáme jak přímo my, tak členské organizace naší platformy,“ říká Hana Malíková, ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko, a doplňuje: „Znalost známky FAIRTRADE mezi českými spotřebiteli jsme zjišťovali také v letech 2010, 2013 a 2019. Za tuto dobu vzrostla z 16 na 58 procent, tedy trojnásobně.“ 

Spontánní znalost tohoto označení průzkum zjistil u 11 procent respondentů (otázka v průzkumu zněla: „Znáte nějaké označení/certifikáty, které Vás informují o původu zboží nebo zaručují, že při výrobě byly splněny určité podmínky?“). Vyšší spontánní znalost průzkum ukázal pouze u označení KLASA a BIO. Pro srovnání, loňský průzkum zjistil spontánní znalost FAIRTRADE u 8 % dotázaných.

Při otázce týkající se označení, které se zaměřuje na zlepšování pracovních podmínek v rozvojových zemích Afriky, Asie nebo Latinské Ameriky, uvedlo FAIRTRADE 24 % dotázaných.

Udržitelnost táhne

V minulém roce zjišťoval obdobný průzkum Fairtrade Česko a Slovensko také to, do jaké míry se čeští spotřebitelé obecně zajímají o sociální, ekologické a etické problémy a jak je zohledňují ve svém nákupním chování. Zájem o téma dlouhodobé udržitelnosti, šetrnosti k životnímu prostředí a dodržování lidských a pracovních práv deklarovalo 80 % respondentů průzkumu.

Pokud jde o zohledňování těchto otázek při nákupu, největší procento dotázaných uvedlo, že zohledňuje to, zda zboží vzniklo udržitelně s ohledem na životní prostředí (51 % spíše či určitě ano), dále pak to, zda při výrobě nebyla využita dětská práce (43 % spíše či určitě ano), a to, zda pěstitelé či zaměstnanci dostali odpovídající odměnu (38 % spíše či určitě ano). Nejvyšší podíl odpovědi „určitě ano“ průzkum zaznamenal u otázky týkající se dětské práce (20 %). 83 % dotázaných rovněž uvedlo, že obchodní řetězce by spíše či určitě měly aktivně nabízet zboží vyrobené v souladu s principy Fairtrade. 

Systém Fairtrade a známka FAIRTRADE

Známka FAIRTRADE označuje výrobky, které splňují sociální, ekonomické a environmentální standardy nastavené mezinárodní organizací Fairtrade International. Zákazníky informuje o tom, že pěstitelé dostali za svou práci spravedlivou a stabilní výkupní cenu, která pokrývá náklady na udržitelné pěstování. Nákupem výrobků s označením FAIRTRADE tak zákazníci přispívají ke zlepšování životních podmínek drobných pěstitelů v zemích globálního Jihu (takzvaných rozvojových zemích). Kromě odpovídající výkupní ceny dostávají pěstitelé zapojení do systému Fairtrade ještě fairtradový příplatek, který mohou použít k investicím do rozvoje svých farem a svých komunit, a to na základě demokratického rozhodování členů komunity.

 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

LEVNĚ, KVALITNĚ A BEZ PLÝTVÁNÍ! JAK JÍST V DOBĚ VYSOKÝCH CEN?

13.05.2022 | Zdravý nebo spíše racionální jídelníček je základ, bez kterého se neobejdete. Jak ho ale správně sestavit a přizpůsobit mu i nákupy, abyste neplýtvali jídlem a penězi? Přinášíme pár základních tipů.

HROZBA HLADOMORU: ORWELLOVSKÁ UTOPIE, NEBO BLÍZKÁ BUDOUCNOST?

19.05.2022 | Kvůli ruské invazi na Ukrajinu hrozí světu největší hladomor od druhé světové války. Dnes to na tiskové konferenci na úvod dvoudenního zasedání ministrů pro rozvoj ze zemí skupiny velkých světových ekonomik G7 prohlásila německá ministryně Svenja Schulzeová. Řekla, že je proto nezbytné vytvořit mezinárodní alianci pro potravinovou bezpečnost.

MOŽNÁ OPATŘENÍ PROTI RŮSTU CEN: BĚH NA DLOUHOU TRAŤ

13.05.2022 | Sněmovna dnes neumožnila širší debatu o možných opatřeních proti růstu cen potravin. Zamítla návrh programu mimořádné schůze svolané z podnětu opozice, která chtěla slyšet, jak bude vláda situaci řešit. Před hlasováním mluvila jen pětice řečníků z hnutí ANO a z SPD s přednostním právem.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.