OLDŘICH VALTA: HORNÍK, KTERÝ TĚŽÍ Z NEJLEPŠÍ KÁVY

OLDŘICH VALTA: HORNÍK, KTERÝ TĚŽÍ Z NEJLEPŠÍ KÁVY

21.09.2023 Jana Čiháková

Opustit dobře placenou pozici v bance v zahraničí a vydat se do neznámého oboru chce nejen odvahu, ale i dost síly. Ale když vás v Londýně okouzlí svět výběrové kávy a urbanistických kaváren, a každý den se budíte s nápadem přenést je i do rodného kraje, není co řešit… a příběh sítě kaváren The Miners se začíná nenápadně psát… Opustit dobře placenou pozici v bance v zahraničí a vydat se do neznámého oboru chce nejen odvahu, ale i dost síly. Ale když vás v Londýně okouzlí svět výběrové kávy a urbanistických kaváren, a každý den se budíte s nápadem přenést je i do rodného kraje, není co řešit… a příběh sítě kaváren The Miners se začíná nenápadně psát…

Oldo, z banky ke kávě – to je velký skok. Ale velkými a možná i bláznivými rozhodnutími začínají někdy nejlepší příběhy. Jak jste se dostal k myšlence, že kavárenství je to, čemu se chcete naplno věnovat?

Když jsem se v roce 2017 vrátil z Anglie do Prahy, tak jsem začal každý den chodit na coffee speciality do malé kavárny Barry Higgels v Holešovicích a tam jsem se seznámil s baristou a majitelem Egorem. S Egorem jsme se rychle spřátelili a zanedlouho mi Egor nadšeně povídá o novém konceptu kavárny, který mě nadchl a oslovil.

Takže on Vám vnukl tu prvotní myšlenku…

On ji určitě podpořil. Ale mít kavárnu byl odjakživa vlastně můj sen. Miluji to prostředí, ten neustálý ruch lidí, to, že se v kavárnách potkávají lidé, kteří by se za jiných okolností normálně nepotkali, a tak vznikají nové mezilidské vztahy, partnerství a přátelství.

Takže Váš ideální zákazník má mít i přesah do mezilidské oblasti, nemá si přijít jen vypít kávu.

Káva je kulturní záležitost. Pro mě je ideální zákazník aktivní moderní člověk, který si jde za svým snem, dělá práci, která ho baví a má rád lidi a rád se s mini propojuje. O tom přesně naše kavárny jsou…

 

The Miners znamená v překladu horníci. Trochu neobvyklé pro síť kaváren. Očekávala bych jiný název…

Pro někoho to může vyznít bláznivě, ale je to součást naší propracované filozofie. Horníci dolují cenné kovy a materiály, my dolujeme nové chutě a aroma z kávy, těžíme její maximum…

 

Na jaké filozofii vlastně stavíte své podnikání?

Nic není nemožné. To je hlavní krédo které, myslím, dost vystihuje podstatu The Miners a komunity našich zákazníků a zaměstnanců, kteří k nám chodí hlavně kvůli skvělé atmosféře a mimochodem si k tomu dají i naši skvělou kávu.

 

Jak doposud hodnotíte fungování sítí? Udělal byste například něco jinak?

Vybudovali jsme za 4 roky 8 kaváren, pražírnu, dvě pekárny a zahájili jsme expanzi do zahraničí, takže to hodnotím velmi pozitivně. Stále otevíráme nové a nové kavárny, ve stávajících kavárnách rostou tržby, rozširujeme produktovou nabídku. Je to nikdy nekončící proces zlepšování se. Zažíváme samozřejmě i různé výzvy a překážky, které musíme překonat. Takže i když někdy něco nevyjde úplné podle našich představ, tak se z těchto bohatých zkušeností umíme poučit a příště vylepšit a chyby neopakovat.

 

Co považujete v tuto chvíli za významné momenty/milníky?

Určitě v minulosti překonání COVIDU, loni expanze do Španělska a letos zahájení systému partnerských kaváren, o které je velký zájem nejen v Čechách, ale i v zahraničí po celé Evropě. Takže tvrdě pracujeme na tom, abychom tyto partnerské kavárny úspěšně rozjeli. Je to jako sněhová koule, která na sebe nabaluje víc a víc sněhu, čím větší ta koule je. Náš velký milník do budoucna je mít v roce 2028 jeden tisíc kaváren po celém světě.

 

To jsou obrovské cíle. Nicméně Vám jejich splnění ze srdce přeji. Neobáváte se ale, že přijdou nějaké neočekávané potíže. Přeci jen jsme zmínili například pandemii, která oborem gastronomie hluboce otřásla…

Pandemie byla určitě velká výzva. Řekl bych, že zlomová v tom, jak velké riziko tenkrát bylo, abychom to vůbec ustáli a nezbankrotovali. Nicméně náš rychlý růst a ambiciózní plány do budoucna přináší nové výzvy jiného charakteru, které jsou možná složitější, ale zároveň nepředstavují existenční hrozbu.

 

Podle čeho si vybíráte místa, kde své pobočky otevřete?

Hlavním faktorem je počet lidí, kteří projdou daným místem za den. Nicméně do celého rozhodování vstupuje mnoho dalších faktorů, jako je dostupnost MHD, blízké okolí, dále také jaký typ lidi v okolí pracuje, žije, jaký je plánovaný development nových projektů v následujících letech. Zároveň se snažíme vybrat projekty, které jsou architektonicky unikátní, jako například projekt Fragment od Trigemy, který osobně miluji i kvůli kontroverzní soše od Davida Černého.

 

Máte nějaké plány ještě do konce tohoto roku?

Letos bychom měli stihnout otevřít minimálně další 2 pobočky. Jednu v Barceloně a jednu v Praze. Nicméně máme velkou poptávku po partnerských kavárnách a již máme rostoucí schéma lokací na příští rok, kdy jich chceme otevřít 15 až 30. Hodně záleží, jakou novou lokaci se povede získat, a jak rychle bude probíhat schvalovací proces s úřady.

 

Všudypřítomně se řeší zdražování. Jak se Vás konkrétně dotýká?

Nákladově to samozřejmě cítíme a na začátku roku jsme museli ceny navýšit. Nicméně necítíme úbytek zákazníků, jako třeba v jiných segmentech. Ba naopak počet zákazníků a tržby nám neustále rostou. Káva je totiž vnímaná jako nejdostupnější luxusní zboží. Takže člověk začne šetřit na velkých věcech - například nepojede na dovolenou do zahraničí, nekoupí si nové auto. Ale super kávu, která mu udělá ze života radost, na tu si rád zajde vždycky.

 

Jak řešíte doprovodný sortiment ke kávě? Připravujete si ho sami? Kdo ho má u Vás na starosti? Kde vzniká?

Jestli máte na mysli jídlo, tak to si vyrábíme a pečeme sami. Letos jsme dokončili výstavbu nové pekárny v Barceloně a v Praze. V Praze jsme ji otevřeli v Karlíně v rámci projektu Fragment. Pokud máte na mysli naše kávové produkty, jako třeba dripy, plechovky s ledovou kávou či kávové kapsle, tak spolupracujeme s producenty, kteří se zaměřují na daný typ obalového zpracování produktu. Používáme a pečlivě vybíráme naši kávu, kterou pražíme speciálně pro daný produkt.

 

Dají se Vaše produkty sehnat také někde jinde než ve vašich kavárnách?

Jednak máme náš e-shop na theminers.eu, ale největší objemy našich produktů mimo kavárny proudí skrz Rohlik.cz.

Jaké jsou vůbec aktuálně trendy v pití kávy?

Asi nejvýznamnějším trendem je nárůst podílu filtrované kávy oproti standardní kávě se základem espressa. Další velký trend je nárůst poptávky po rostlinném mléku místo kravského (což osobně úplně neschvaluji, nicméně taková je poptávka). Poptávka roste jak v ČR, tak i ve Španělsku. Tam dokonce spotřeba rostlinného mléka převyšuje spotřebu kravského.

 

Jakou kávu si u vás mohou zákazníci vychutnat?

Kromě standardních káv na základě espressa, ať již s mlékem či bez mléka, tak filtrovaná káva je u nás hodně populární - a teď v létě hlavně ledové varianty, včetně naší speciality OCBT - Oriental Cold Brew Tonic, což je na ledu filtrovaná káva s tonikem a speciálním kořením, který dodává nápoji osvěžující chuť.

 

Nabízíte svým zákazníkům také limitované nabídky? Na co se u vás aktuálně mohou těšit?

Ano, sezónní nabídku nápojů máme, za mě nejoblíbenější OCBT viz výše. Ale i třeba pivo Source Ale neboli kyseláč od pivovaru Sibeeria s naší kávou, je to super osvěžení pro teplé letní měsíce.

 

Na co se v letošním roce můžeme u The Miners ještě těšit?

Doufám, že to nezakřiknu, ale jsme před podpisem dalších partnerských kaváren v Brně a v Praze, tak uvidíme, kolik se jich letos stihne otevřít, neboť schvalovací proces s úřady je většinou zdlouhavý, a tak musíme být trpěliví.


Mohlo by vás zajímat

NEALKO PIVO TÁHNE: CORONA CERO JAKO HVĚZDA OLYMPIÁDY

11.06.2024 | Lahve s pivem zdobené pěti olympijskými kruhy již v rámci příprav na letní hry v Paříži sjíždějí z výrobní linky v belgickém pivovaru Anheuser-Busch InBev. A nyní poprvé v historii bude mít událost, která představuje vrchol lidských sportovních úspěchů, na úrovni celosvětového partnerství pivního sponzora. Oficiálním pivem her ale bude Corona Cero, která neobsahuje alkohol, píše agentura Bloomberg.

KONEC TVARŮŽKŮ V ČECHÁCH? KDEPAK! A.W. CHCE INVESTOVAT DO VÝROBY

10.06.2024 | Společnost A.W., která v Lošticích na Šumpersku vyrábí olomoucké tvarůžky, plánuje v příštích čtyřech letech investovat až 700 milionů korun do stavby nové továrny. Firma díky této investici zvýší svoji výrobní kapacitu o 70 procent, a pokryje tak rostoucí poptávku po zrajícím sýru s nezaměnitelným aroma.

MISTROVSTVÍ V MÍCHÁNÍ KOKTEJLŮ: PO 11LETECH ZVÍTĚZIL ČECH

06.05.2024 | Mistrem světa v míchání nealkoholických koktejlů Mattoni Grand Drink 2024 se dnes v Karlových Varech stal Martin Vogeltanz. Po 11 letech tak zvítězil Čech, a to potřetí v pětadvacetileté historii soutěže. Vybrala ho odborná porota z 19 barmanů z celého světa, kteří postoupili do finále. Kromě titulu mistra světa získal také finanční odměnu 10 000 dolarů (téměř 233 000 Kč). Vítězný koktejl Nature bude také v nabídce Mattoni barů na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary od 28. června do 6. července.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202406a

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.