NEDOSTATEK VITAMÍNU D MŮŽE ZA CHŘIPKU I COVID + ZDROJE, KDE HO HLEDAT

NEDOSTATEK VITAMÍNU D MŮŽE ZA CHŘIPKU I COVID + ZDROJE, KDE HO HLEDAT

31.01.2023 PETR HAVEL

Skutečnost, že je dostatečný příjem vitamínu D nezbytný pro všechny věkové skupiny obyvatelstva, neboť představuje prevenci celé řady nemocí, je v obecné rovině známá. Nové poznatky pak příznivý vliv vitamínu D ještě dále rozšiřují.

Riziko nízkého příjmu tohoto důležitého vitamínu se zvyšuje především v zimních měsících, kdy k jeho tvorbě nepomáhá tak, jako v průběhu léta, sluneční záření. Což znamená, že je vhodné připomenout si příslušná rizika právě teď.

PREVENCE DEMENCE

Podle výsledků letošní britské studie, jejíž hlavní body publikoval letos v říjnu Státní zdravotní ústav (SZÚ), může dostatek příjmu vitamínu D zbrzdit, nebo dokonce zcela zastavit nástup demence. Zmiňovaná studie analyzovala míru příjmu vitamínu D na vzorku 294 000 lidí, což lze považovat za velmi reprezentativní počet. Většinu z nich přitom tvořily ženy starší 60 let, žijící ve Spojeném království. Pomocí krevních testů u účastníků a neuro-zobrazovacích nástrojů vědci zkoumali souvislosti mezi hladinou vitamínu D a rizikem demence a mrtvicí. Normální hladina vitamínu D v krvi byla definována jako nejméně 50 nmol/l; nedostatek byl definován jako méně než 25 nmol/l. Nízké hladiny vitamínu D byly spojeny se zvýšeným rizikem demence i mozkové mrtvice v průběhu následujících 11 let. Výsledkem studie pak bylo konstatování, že lidé s nízkou hladinou vitamínu D mají 54% pravděpodobnost vzniku demence v porovnání s lidmi, jejichž hladina by byla v normě. Dodat lze jen, že zmiňovaných více než 50 procent určitě nelze přisuzovat statistické chybě.

CHŘIPKA I COVID

Již v loňském roce byla také publikována další studie, tentokrát australská (výzkumný ústav QIMR Berghofer v Brisbane), podle níž jsou lidé s nízkou hladinou vitamínu D téměř dvakrát náchylnější k vážnějšímu průběhu infekce dýchacích cest, která navíc trvala u takových pacientů delší dobu. I to je důležitá informace pro seniory, neboť souvisí s riziky opakujících se vln různých modifikací koronaviru, které jen tak neskončí, skončí-li vůbec někdy. Právě senioři jsou přitom všeobecně považování za jednu z nejvíce rizikových skupin v populaci. Podle uvedené australské studie by mělo pro běžnou populaci stačit k dostatečné tvorbě vitamínu D pouhých pět až 10 minut na sluníčku, i když se většinou uvádí doba 20 minut. Intenzita slunečního záření v Austrálii je však jiná než u nás, a pokud se týká právě seniorů, pak těm navíc ani dlouhodobější pobyt na slunci nemusí pomoci. Lidé po padesátém roku věku totiž nemají v kůži dostatek prekurzorů pro výrobu vitamínu D. To vše spolu s příchodem zimy znamená, že senioři by neměli zanedbávat příjem tohoto vitamínu buď z vitamínových doplňků, ještě lepším řešením je ale příjem ze stravy.

TRISTNÍ PŘÍJEM

Denní doporučená dávka vitamínu D pro dospělého člověka přitom činí 20 mikrogramů (µg), nebo zhruba 800 International Unit (IU), což je mezinárodní jednotka uváděná především u doplňků stravy. Jeden mikrogram tak představuje 40 IU, což je vhodné vědět pro případný přepočet a porovnání obsahu vitamínu D v potravinách a doplňcích. Doporučená denní dávka pro kojence a seniory je poloviční, čili přibližně 10 µg nebo 400 IU.  Reálně je ovšem příjem vitamínu D potravou nebo doplňky o mnoho nižší, což dokazuje řada studií zkoumající příjem tohoto vitamínu u nejmladší generace či právě u seniorů. Podle statistik má hladinu vitamínu D v ČR v pořádku jen zhruba jedno procento populace, pokud se pak týká seniorů, pak u nich činí podle statistik průměrný denní příjem vitamínu D jen 4,2 µg/den, přičemž 10 procent z nich má příjem dokonce nižší, než 0,5 µg/den. V zájmu svého zdraví by tak měli všichni, a senioři zvlášť, příjem vitamínu D zásadně zvýšit, přičemž se není třeba obávat případného předávkování. Vitamínem D se totiž v praxi předávkovat nelze, nelze ale ani spoléhat na jednorázový přísun této pro člověka potřebné látky – v těle totiž vydrží jen zhruba po dobu 4 až 6 týdnů, podle individuálních dispozic.

SÍLA MOŘE

Vzhledem k tomu, že je vitamín D rozpustný v tucích, jsou jeho nejlepším zdrojem tučné ryby, zejména pak ryby mořské, a zejména pak losos (16,3 µg/100 g). Ty jsou ale při současných vysokých cenách potravin pro řadu spotřebitelů finančně obtížně dostupné, a proto je vhodné vědět, že vitamín D obsahuje i kapr (zhruba 2,7 µg/100 g), vejce (1,8 µg/100 g) nebo žampiony (1,9 µg/100 g), což jsou cenově přijatelnější produkty. Koupit si kapra (nebo jinou tučnější sladkovodní rybu) na sádkách, nebo zvýšit konzumaci hub, je tak jednou z možností, jak více vitamínu D získat, byť v případě hub je třeba přiznat, že z hlediska jeho obsahu se v lese rostoucí houby žampionům nevyrovnají.

MLÉKO NEJEN PRO DĚTI

Vůbec nejlepší strategií pro zvýšení příjmu vitamínu D je ovšem konzumace mlékárenských produktů, neboť ty obsahují také vápník, a účinnost vápníku i vitamínu D roste, pokud jsou obě tyto látky do lidského organismu dodávány společně. Mořské ryby totiž zas tak velké množství vápníku neobsahují, v porovnání se sýry, jogurty nebo mlékem je jeho obsah méně než desetinový. Zvýšit konzumaci produktů obsahující vápník i vitamín D současně proto také doporučují nutriční odborníci, a tato doporučení také potvrdily v minulosti prováděné testy, mimochodem právě na populaci seniorů. Jejich denní příjem vitamínu D se při pravidelné konzumaci mlékárenských výrobků obohacených (fortifikovaných) vitamínem D zvýšil na 8,9 µg/den a jen 10 procent z nich mělo příjem nižší, než 5,5 µg/den. Pokud se pak týká ztrát vitamínu D při přípravě pokrmů, pak ty činí v průměru 10 procent. To také znamená, že nejvhodnější je dodávat tělu vitamín D z potravin, které se už dále nezpracovávají, což je například vitamínem D obohacené mléko. Dodat lze také, že doporučená denní dávka vápníku činí 1000 až 1200 mg/den, její dodržení je ale zejména důležité po nejmladší generaci.

Tak či tak, je zejména pro seniory velmi vhodné kombinovat konzumaci mlékárenských produktů a ryb. Zatímco ale spotřeba mlékárenských produktů je v ČR na docela dobré úrovni a v minulých letech rostla, v konzumaci ryb má ČR velmi velké rezervy. Spotřeba ryb a mořských plodů činí totiž v ČR pouze 14 g na osobu a den, zatímco například v Norsku je to 63 g na osobu a den. Není přitom nutné dorovnávat se právě s Norskem, uvedený příklad je jen modelovým obrazem stavu konzumace ryb v naší zemi. Předvánoční a vánoční období je ale možností, jak uvedené statistiky alespoň trochu pozměnit, i kvůli potřebě zvýšit příjem vitamínu D.

 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

NÁVRAT LEGENDY NA ČESKÉ POLE: KŘEN SE VRACÍ DO GASTRONOMIE

28.03.2023 | Křen selský patří do české kuchyně stejně jako pivo do české hospody. Ačkoli má pěstování křenu v Česku tradici již od 12. století, postupně z našich polí vymizel do té míry, že až 90 procent jeho nabídky se pokrývá dovozem ze zahraničí. Změnit nepříznivý trend se nyní v rámci Iniciativy ČESKÉ POLE s farmou Český chřest rozhodl velkoobchod makro ČR. Zákazníci makro mohou křen poprvé zakoupit v týdnu od 13. března.

KALORICKÉ TABULKY V PRAXI: MĚJTE PŘÍJEM POD DOHLEDEM!

24.01.2023 | I když se nám tvůrci všech možných diet snaží prodat myšlenku, že hubnutí je otázkou striktního dodržování velmi omezeného směru stravování, které je podmíněno vyřazením celé škály potravin, zastánci kalorických tabulek to vidí jinak. V případě plného zdraví není nutné z jídelníčku vyřazovat v zásadě nic a hubnutí se i tak dostaví, pokud jsou tedy tabulky správně nastavené. Jde jen o to dodržet jednoduchou rovnici: kalorický příjem musí být nižší než výdej.

VĚDCI: KOFEINEM PROTI OBEZITĚ A CUKROVCE? PRVNÍ VÝSLEDKY...

22.03.2023 | Vysoká hladina kofeinu v krvi může snižovat množství tělesného tuku a riziko cukrovky 2. typu. Naznačuje to výzkum, o němž informoval list The Guardian. Tato zjištění by mohla vést k tomu, že by se kofeinové nápoje bez kalorií mohly používat ke snížení obezity a diabetu 2. typu.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.