MÝTY O POTRAVINÁCH ANEB NEHLEDEJTE ŽELEZO VE ŠPENÁTU

MÝTY O POTRAVINÁCH ANEB NEHLEDEJTE ŽELEZO VE ŠPENÁTU

06.04.2022 Jana Čiháková

Nových, vědecky podložených informací o zelenině, ovoci a luštětinách přibývá. Přesto o nich ještě stále koluje mnoho mýtů a polopravd.

Špenát je největší zásobárnou železa, sója je na sto procent zdravá potravina, citrusy a pomeranče vás vyléčí z chřipky a čerstvé ovoce je vůbec to nejzdravější, co na našem jídelníčku najdeme. Ne vždy jsou tato tvrzení o ovoci a zelenině pravdivá.

OVOCNÁ DIETA?

Jeden velký omyl. Myslíte si, že když chcete zhubnout, můžete se neomezeně cpát ovocem a zeleninou, protože organismu jen prospívají? Naopak při redukční dietě ovocem šetřete. Pravdou je, že při dietním režimu lze doporučit snad všechny druhy zeleniny, u ovoce bychom ovšem měli být obezřetnější.

Obecně je v ovoci poměrně dost cukrů, proto zcela stačí denně jeden větší nebo dva menší kusy ovoce, případně miska drobnějšího ovoce, jako jsou maliny borůvky nebo jahody.

Za nejtučnější plod na našem trhu je považované avokádo. Dodá tělu asi 900 kilojoulů v pouhých 100 gramech, ve stejném množství je i 24 gramů tuku. Jedná se ovšem o tuk, který obsahuje důležité nenasycené mastné kyseliny. V avokádu jsou i důležité vitaminy a minerály, proto bychom neměli avokádo zatracovat, ale jíst ho jen v přiměřeném množství.

Hodně energie obsahují také banány, a to asi 400 kilojoulů na 100 gramů. Proto bychom banány také neměli považovat za „dietní ovoce“, jak tomu občas bývá.

POMERANČI PROTI NEMOCI

Také s konzumací pomerančů a citrusů během chřipky a nachlazení bychom to neměli přehánět. Je pravdou, že pomeranče jsou skutečně bohatým zdrojem vitaminu C, který virům nepřeje, ale podle studie provedené v roce 2007 na univerzitě v Helsinkách a zveřejněné v listu Guardian je problém v tom, že jsou zároveň sladké i kyselé.

Cukr oslabí aktivitu bílých krvinek, neutrofilů, zatímco zvýšená kyselost dočasně oslabí schopnost těla vypořádat se s viry a bakteriemi. Navíc z více než třicet provedených studií vyšlo najevo, že vitamin C má na chřipku či nachlazení minimální vliv. Rozdíl mezi nemocnou skupinou, která užívala doplňky s vitaminem C, a skupinou užívající obyčejné placebo byl prakticky nulový.

Pokud se při chřipce chcete zásobit vitaminem C, podle odborníků jsou mnohem lepší volbou například jablka, která jsou také jeho bohatým zdrojem, ale zároveň nejsou kyselá a jsou považována za potravinu s nízkým glykemickým indexem.

ZÁZRAČNÁ SÓJA

Je skvělým zdrojem proteinů, má nízký obsah tuku, snadno se tráví a vegetariáni na ni nedají dopustit. Sója už se několik let hřeje na výsluní přízně nejen vegetariánů, ale i propagátorů zdravého životního stylu.

Jenže četné studie dokazují, že se zdravotními dopady konzumace sóji to vůbec není tak růžové, jak se původně předpokládalo.

Vědci už před několika lety zjistili, že isoflavony obsažené v sojových bobech mají negativní vliv na činnost štítné žlázy a lidé, kteří mají se štítnou žlázou problémy, by konzumaci sóji měli rozhodně omezit.

Výzkum provedený na Cornell University Medical College a Long Island Community Hospital zase odhalil, že děti, které byly krmené sojovým mlékem, měly dvojnásobnou pravděpodobnost, že se u nich objeví diabetes typu 1.

Na kojence má neblahý vliv i obsah estrogenu v sóji, který se dá zjednodušeně přirovnat ke krmení malého dítěte antikoncepčními pilulkami. Studie z univerzity v Oxfordu zveřejněná v Daily Mail zase prokazuje, že sója zvyšuje ztrátu paměti u seniorů.

ŠPENÁT PLNÝ ŽELEZA

Mýtus o tom, že špenát je obrovskou zásobárnou železa, je už velmi starý. Už v roce 1870 publikoval doktor E. von Wolf práci, v níž tvrdil, že špenát má desetkrát víc železa než ostatní listová zelenina.

Skutečná „špenátománie“ vypukla ve 30. letech dvacátého století, kdy v Disneyho filmovém ateliéreu spatřila světlo světa kreslená postavička Pepka námořníka, který špenátu vděčil za své obří svaly.

Přitom ale už v roce 1937 přišli němečtí vědci se zjištěním, že špenát má jen desetinu množství železa, které se u něj původně předpokládalo. E. von Wolf prý způsobil tento omyl nechtěným posunem desetinné čárky, takže sto gramů špenátu neobsahuje 30 mg železa, ale jen 3 mg.

Nicméně fáma o tom, že vás špenát dobije železem víc než jakákoli jiná potravina, přetrvala. Další problém je v tom, že kvůli vysokému obsahu kyseliny šťavelové a listové nedokáže naše tělo absorbovat ze špenátu prakticky žádný vápník a téměř žádné železo.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

ALARMUJÍCÍ SPOTŘEBA SOLI: ČEŠI SOLÍ 3X VÍC, NEŽ BY MĚLI

23.11.2022 | Češi solí až třikrát víc než je zdravé, doporučených je denně maximálně pět gramů. Na slanou stravu si zvykají už malé děti, které ji pak dál vyžadují a vytvářejí si riziko srdečních nemocí v dospělosti. V tiskové zprávě to dnes uvedl Státní zdravotní ústav (SZÚ). Nadbytek soli v potravě může vést k vysokému krevnímu tlaku a obezitě.

CHCETE SI Z ALP PŘIVÉZT KVALITNÍ POCHOUTKY? HLEDEJTE ČERVENÉHO KOHOUTA

28.11.2022 | Na první pohled vypadají mnohdy stejně: lákavě vystavené špeky, salámky, klobásky, nejrůznější druhy sýrů a mléčných výrobků, marmelády, sušené ovoce i houby, nepřeberné množství druhů vín či šnapsů a pro abstinenty neodolatelné jablečné džusy, mošty a sirupy. Nabídka je zde zkrátka velmi pestrá. Pomocným vodítkem při výběru nám může být symbol jihotyrolských farem Roter Hahn: doširoka rozkročený červený kohout na žlutozeleném pozadí.

MUŠLE LEVNĚJŠÍ NEŽ MASO: DALŠÍ DŮVOD DÁT JIM ŠANCI?

29.09.2022 | Mušle i další mořské plody se na jídelníčku Čechů začínají objevovat stále častěji. Jsou totiž nejen lahodnou delikatesou, ale také zdrojem zdraví prospěšných látek, které z nich právem dělají superpotravinu. Pokud jste dosud mušle nevyzkoušeli, měli byste to napravit. Co v sobě ukrývají a jak si je můžeme připravit v pohodlí domova?

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.