HYDRATACE I DOBRÝ POCIT V BŘIŠE: DEJTE SI CHIA SEMÍNKA

HYDRATACE I DOBRÝ POCIT V BŘIŠE: DEJTE SI CHIA SEMÍNKA

16.06.2022 Jana Čiháková

Chia semínka mají ohromné hydrofilní vlastnosti. Dokáží navázat tolik vody, že zvětší svůj objem až 12x. Díky nim je tělo zevnitř skvěle hydratováno, což má příznivý vliv na jakoukoliv fyzickou zátěž.

U hydrofilních vlastností však pozitiva nekončí. Obsahují proteiny, kvalitní sacharidy a také tuky. Jsou zdrojem Omega-3 mastných kyselin, které příznivě působí na kardiovaskulární systém, vydatným zdrojem vlákniny, vápníku a antioxidantů. Jsou také přirozeným zdrojem železa, zinku, fosforu, magnesia a dalších důležitých živin.

Semínka jsou šedá až černá, dlouhá okolo jednoho milimetru, obsahují vápník, antioxidanty a omega-3 nenasycené mastné kyseliny. Zahánějí pocit únavy, žízně a hladu. Konzumují se vcelku i mleté, s jogurtem, jako součást zeleninových salátů nebo se přidávají do pečiva. Když se zalijí vodou, vytvoří výživný rosol, který může sloužit jako náhražka oleje a vajec. Semínka nemají žádnou chuť. Jsou vhodná i pro celiaky a diabetiky.

Chia semínka prodlužují proces přeměny zkonzumovaných cukrů na glukózu a podílejí se na udržování normoglykémie (stálé hladiny cukru v krvi), jsou tedy doporučovány diabetikům. Do jídelníčku je lze zařadit v podobě ovocného nápoje, zahušťovadla, mouky, v pečivu, v ovesné kaši, dezertech či v polévce.

Chia jsou výbornou alternativou vajec pro vegetariány a vegany, protože fungují jako pojivo. Jako alternativu za 1 vejce lze použít 1 polévkovou lžíci chia semínek.

„Pro podporu sportovního výkonu můžeme chia konzumovat před, během a po sportovním výkonu. Před sportovním výkonem doporučujeme 1 polévkovou lžíci chia vmíchat do kaše - ovesné, rýžové, pohankové, jáhlové nebo jogurtu s množstvím tuku do 3 % v kombinaci s borůvkami a banánem. Skvěle se hodí i lesní ovoce nebo rybíz, ale nejprve vyzkoušejte, zda trávení nepodráždí během výkonu semínka obsažená v malinách, ostružinách, lesních jahodách nebo rybízu. Během sportovního výkonu lze chia přidat do sacharidových nebo ořechových kuliček a tyčinek. Po sportovním výkonu doplní chia minerály a vitamíny a pomohou s rehydratací organizmu. Ideální je smoothie s 1 polévkovou lžící chia,“ doporučuje Mgr. Milan Merva, specialista na zdravý životní styl značky Menu Gold a osobní trenér.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

JASNÝ PŮVOD CHMELE! ČESKO ZAVÁDÍ NOVÉ ZNAČENÍ (JAKO PRVNÍ)!

15.06.2022 | Česká republika letos jako první země na světě zavádí mezinárodní označování chmele, uvedla dnes v tiskové zprávě mluvčí Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského Ivana Kršková. Díky označování bude snadnější jednotlivé odrůdy identifikovat.

VE SPÁRECH CEN: ČEKÁ SNAD KVALITU ČESKÉHO PEČIVA POPRAVA?

23.05.2022 | Stejně jako v případě jiných válečných konfliktů se promítá, a ještě se nějakou dobu také promítat bude, do cen zemědělských surovin a z nich vyráběných potravin, i válka na Ukrajině. Obavy spotřebitelů živené různými katastrofickými prognózami se v této souvislosti týkají zejména budoucího vývoje cen chleba, základního pečiva a obecně veškeré pekárenské produkce. Opravdu si zaplatíme za bochník tak základní potraviny, jako je chléb, i dvě stě korun?

VÍTE, ŽE KALORIE V TĚSTOVINÁCH OVLIVŇUJE STUPEŇ PROVAŘENÍ?

20.06.2022 | Těstoviny se bezpochyby těší celosvětově velké oblibě. Jak dokládají data Českého statistického úřadu, jejich spotřeba rok, co rok raketově vzrůstá i u nás – stejně jako teze, že jde o potravinu kalorickou. Jak to, že pak Italové neváží metrák, ani když v průměru spořádají 14 kilogramů pasty „na hlavu“, což je patrně dvojnásobek českého průměru?

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.