DALŠÍ RÁNA PRO RESTAURATÉRY, NEZACHRÁNILY JE ANI VÁNOCE

DALŠÍ RÁNA PRO RESTAURATÉRY, NEZACHRÁNILY JE ANI VÁNOCE

10.01.2022 Jana Čiháková

Ačkoli restauratéři obvykle na sklonku roku zažívají žně, letošní rok je vypekl. Do restaurací přišlo oproti roku 2019 zhruba o 20 procent hostů méně, tržby podnikům poklesly v průměru o 10 procent. S koncem roku jich také letos zavřelo zhruba o 10 procent více než obvykle, nevyplatilo se jim otevírat.

„Lidé o letošních vánočních svátcích byli doma více než obvykle a do restaurací jich přišlo o 30 až 50 procent méně, průměrné tržby byly zhruba o 20 procent nižší. Silvestr dopadl lépe, než jsme čekali, bavíme se o poklesu návštěvnosti “pouze” o necelých dvanáct procent, což je ve světle letošního podzimu a zimy ještě poměrně solidní výsledek, byť restauratéři mnoho důvodů ke spokojenosti mít nemůžou. Prosincové plány jim výrazně narušily na poslední chvíli přijímané vládní restrikce a dlouhodobý úbytek turistů. Pozitivní zprávou je alespoň to, že průměrné tržby jim na Silvestra v meziročním srovnání (s rokem 2019) vzrostly o osm procent. Situace se ale přirozeně liší podnik od podniku a čísla nelze generalizovat,“ říká Igor Třeslín, CEO Storyous, který je od loňského roku součástí mezinárodního startupu SaltPay.

Silvestr byl jediným prosincovým dnem, kdy restauratérům vzrostly průměrné tržby oproti roku 2019. Gastro scénu opět výrazně poznamenaly vládní restrikce a opatření, která jako vždy přicházela na poslední chvíli. Začátek prosince byl pro restaurace velice pozvolný.

PÁD ČESKÝCH PODNIKŮ

V letošním roce během Vánoc (po dobu od 24. do konce roku) zavřelo zhruba o 10 procent restauratérů více než obvykle, protože se jim na Vánoce a Silvestra kvůli omezením nevyplatilo otevírat. To znamená, že v tomto období neotevřeli svoje restaurace a bary vůbec. Pro představu – pokud porovnáme počet otevřených restaurací 17. prosince (poslední předvánoční pátek) a 25. prosince, otevřeno měla pětina restaurací. V běžném necovidovém roce jsou tato čísla o něco přívětivější a návštěvnost i tržby restauracím začínají růst mnohem dříve. V prosinci před Vánoci obvykle zažívají vrchol sezóny.

Pokud se podíváme na advent/prosinec jako celek, do restaurací chodilo oproti roku 2019 zhruba o 20 procent hostů méně, tržby podnikům poklesly v průměru o 10 procent. Na vině je nepříznivá epidemická situace, kontroly bezinfekčnosti v rámci režimu O-N a omezená otevírací doba podniků do 22. hodiny, která platila většinu prosince.

VEČÍRKY? MOŽNÁ Z ROK

Řada firem byla vzhledem k opatřením a nařízením nucena zrušit vánoční večírky, což ovlivnilo tržby i návštěvnost podniků. Restauracím tržby i návštěvnost klesaly během celého listopadu, s výjimkou svatomartinského víkendu. Během prvního adventního týdne tržby podnikům v mezitýdenním porovnání (tj. oproti poslednímu listopadovému týdnu) poklesly téměř o 13 procent, návštěvnost pak o necelých 10 procent, mírný pokles pokračoval i v druhém prosincovém týdnu. V průběhu třetího adventního týdne došlo k pozitivnímu obratu a mezitýdenně tržby vzrostly o více než 9 procent a návštěvnost o 5 a půl procenta. To pokračovalo i v posledním předvánočním týdnu.

„Přestože některé firmy byly nuceny vánoční večírky kvůli restrikcím zrušit, nevyplnily se naštěstí naše nejčernější scénáře propadu návštěvnosti o 50 procent, za což jsme rádi. Řada firem večírky modifikovala a přizpůsobila na přísnější režim protiepidemických opatření a udělala maximum proto, aby svým zaměstnancům poděkovala za celoroční nasazení a večírek se mohl konat. Do restaurací v průběhu prosince během pátků, tedy tehdy, kdy se vánočních večírků koná nejvíce, přišlo v průměru o 20 procent hostů méně, průměrné tržby poklesly oproti roku 2019 zhruba o 4 procenta,“ říká country manažerka SaltPay pro Českou republiku Anna Skubková a doplňuje: „Za povšimnutí stojí i to, že přestože 17. prosince restauratéři v letošním roce měly nejvyšší průměrné tržby a třetí nejvyšší návštěvnost, v rámci meziročního srovnání prosincových pátků došlo k propadu nejvyššímu.“

VYŠŠÍ CENY

Lidé si v prosinci v restauracích také více připlatili, neznamená to ale, že by si toho dávali více. Naopak. Restaurace byly nuceny zvedat ceny – ať už kvůli zvyšujícím se cenám potravin, dodavatelských služeb, energií, pokrytí ztrát, ale i proto, aby vůbec byly schopné přežít. Pokud se podíváme například na období mezi 24. a 31. prosincem, úbytek hostů činil téměř 26 procent oproti roku 2019. Zatímco v roce 2019 hosté v průmětu na účtenku zaplatili 250 Kč, v roce 2021 to bylo už 293 Kč. Lidí do restaurací chodí méně než před koronavirovou pandemií – je to částečně proto, že někteří nejsou očkovaní a pokud restaurace dodržují protiepidemická opatření, tyto hosty nemůžou obsloužit, lidé se naučili více si vařit doma a mnohdy jsou také kvůli epidemické situaci opatrnější. Řadě restaurací navíc chybí bohužel personál, takže musí omezovat otevírací dobu nebo nabídku jídel, což samozřejmě může výrazně ovlivňovat i tržby a návštěvnost restaurací.

 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Z LETOŠNÍCH KONTROL: POLEPŠENÍ PRODEJCI KAPRŮ

13.01.2022 | Veterináři před Vánocemi zkontrolovali 878 prodejců kaprů, závadu zjistili u tří procent. O rok dříve chybovala dvě procenta obchodníků s rybami, inspektoři ale provedli zhruba o 50 kontrol méně. Z dlouhodobého hlediska se výsledky kontrol zlepšují. ČTK to sdělil mluvčí Státní veterinární správy (SVS) Petr Vorlíček.

KAM MŮŽE SMĚŘOVAT TUZEMSKÉ CUKRÁŘSTVÍ?

05.01.2022 | Ačkoli se může zdát, že mluvit v souvislosti s potřebou zlepšit složení jídelníčků tuzemských spotřebitelů o výrobě dortů a cukrářských produktů nemá logiku, trendy zdravějšího stravování zasáhnou, a částečně již zasahují, i klasickou cukrářskou výrobu.

MÁTE V MALÍKU PODÁVÁNÍ VÍNA? NEJČASTĚJŠÍ CHYBY!

14.01.2022 | Obecná poučka, kterou se řídí většina amatérských milovníků vína, říká, že bílé víno se podává vychlazené a červené víno do lednice nepatří. Výsledkem ale často bývá, že se bílá vína podávají příliš studená a červená zase až moc teplá, což není dobře. Podchlazení vína totiž brání uvolnění chutě i vůně vína a nápoj se zdá fádní.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont