Analýza: Češi loni snížili frekvenci nákupů, zvýšili ale útratu

Analýza: Češi loni snížili frekvenci nákupů, zvýšili ale útratu

11.03.2021 Jana Čiháková

Češi loni kvůli pandemii vynechali zhruba každou desátou návštěvu obchodů. Zároveň ale zvýšili meziročně průměrnou útratu o 17 procent na 351 korun. Tržby rychloobrátkového zboží ve srovnání s rokem 2019 vzrostly o 5,6 procenta. Vyplývá to z analýzy společnosti NielsenIQ. Její výsledky na dnešní on-line tiskové konferenci představil generální ředitel firmy Karel Týra.

Tržby v maloobchodě podle Týry na začátku loňského roku, před pandemií, rostly o tři procenta, stejně jako v uplynulých letech. S první vlnou koronaviru nastala panika, lidé měli potřebu se předzásobit a tržby stouply o 21 procent. V dalších vlnách už ale podle Týry bylo nákupní chování Čechů podobné. "V období restrikcí ještě více, o 15 až 20 procent, omezovali návštěvy obchodů, nákupy více plánovali a za jeden nákup utratili částku větší zhruba o 25 až 30 procent," řekl.

Z kamenných obchodů se loni nejlépe dařilo supermarketům a diskontům, tržby jim meziročně vzrostly o osm procent. Hypermarkety zaznamenaly nárůst asi o pět procent. Méně se už dařilo drogeriím, které mají stejně jako potraviny výjimku ze zákazu maloobchodního prodeje. Tržby v nich stouply ve srovnání s rokem 2019 jen o zhruba dvě procenta. Podle Týry lidé dělali jeden velký nákup a drogistické zboží nakupovali v prodejnách s potravinami.

Spotřebitelské chování v letošní lednu a únoru kopíruje podle Týry trend z konce loňského roku. Češi méně chodí do obchodů, ale dělají větší nákupy.

Do budoucna lze podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy očekávat, že se bude prodlužovat doba strávená v obchodech, spíš než by masivně rostla frekvence nákupů. V pandemii podle něj zmizely společné rodinné nákupy a zatím lze jen těžko předvídat, zda se k tomuto trendu lidé vrátí, dodal.

Maloobchodní tržby v Česku kromě prodejů aut loni poprvé od roku 2012 meziročně klesly, a to bez očištění o sezonní vlivy o 0,6 procenta. Vyplývá to z údajů, které začátkem února zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). S očištěním loňské tržby v maloobchodě klesly o 0,9 procenta.

Zdroj ČTK, foto shutterstock


Mohlo by vás zajímat

1. MÁJ: ĆAS LÁSKY, ALE I RŮŽOVÉHO VÍNA

05.04.2024 | První máj, příjemná atmosféra, dechberoucí výhled na celou Prahu a…? Samozřejmě sklenička moravského nebo českého růžového vína! Již po čtrnácté se prvního května promění Pražský hrad na Svátek růžových vín. Dopřejte si příjemné chvíle s našimi růžovými víny, které si podmaní vaše smysly. Těšit se můžete na desítky vzorků vín dvaceti vinařství.

RYZLINK JE ZÁRUKOU SKVĚLÉHO VÍNA: POTVRZENO NA VALTICKÝCH VINNÝCH TRZÍCH

19.04.2024 | Šampionem mezi bílými víny je v 57. ročníku soutěže Valtické vinné trhy Ryzlink vlašský Terroir Pálava 2022, výběr z hroznů z Vinařství Vajbar ze Zaječí na Břeclavsku, mezi červenými víny odborná porota nejvýše hodnotila Cabernet Sauvignon 2021, výběr z hroznů, z Vinařství Garčic z Pavlova na Břeclavsku. Hodnocení více že 700 vzorků z 11 zemí a čtyř světadílů trvalo čtyři dny, o výsledcích dnes informovali pořadatelé v tiskové zprávě.

KONEC PŘESOLENÝM JÍDLŮM V RESTAURACÍCH: NOVÝ PROGRAM MINISTERSTVA

09.04.2024 | Omezit nadměrnou konzumaci soli a s ní spojené negativní dopady na zdraví má za cíl program Solíme méně. Program chce ukázat rizika nadměrného solení a možnosti, jak ho omezit. Zaměří se na restaurační zařízení a podpoří pokračování vzdělávacího programu ve školních jídelnách. Chce proškolit personál, navrhnout úpravu postupů a sledovat dopady.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202404

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.